DGA, het Franse directoraat-generaal Bewapening, heeft namens het ministerie van Binnenlandse Zaken 42 nieuwe H145-helikopters besteld, waarvan de leveringen reeds in 2024 van start zullen gaan.
Van deze 42 helikopters zijn er 36 bestemd voor de Franse reddings- en noodhulpdienst Sécurité Civile, terwijl de Franse wetshandhavingsinstantie, Gendarmerie Nationale, er zes zal gebruiken. Het contract omvat een optie voor nog eens 22 H145's voor de Gendarmerie Nationale en een reeks ondersteunings- en serviceoplossingen, van training tot reserveonderdelen, evenals een compleet eerste ondersteuningspakket voor de helikopters.
"We hebben een langdurige relatie met de Gendarmerie Nationale en de Sécurité Civile en ik ben erg trots dat we een nieuw hoofdstuk zullen toevoegen aan ons gedeelde verhaal", aldus Bruno Even, CEO van Airbus Helicopters. "De H145 heeft zijn waarde al bewezen bij de Sécurité Civile die vele reddingsmissies uitvoert in de moeilijke bergachtige omgeving van de Franse Alpen", voegde hij eraan toe. "De H145 wordt gebruikt door veel wetshandhavingsinstanties over de hele wereld. De gendarmerie zal profiteren van een ultramoderne helikopter die is uitgerust met de nieuwste missiesystemen", legde hij uit.
De Sécurité Civile heeft momenteel vier vijfbladige H145's in gebruik, besteld in 2020 en 2021. De 36 H145's zullen geleidelijk de 33 oudere EC145's vervangen die momenteel in gebruik zijn voor reddings- en medische luchttransportdiensten in heel Frankrijk.
De zes eerste H145's zullen de vernieuwing van de vloot van de Gendarmerie initiëren, nu bestaande uit AS350 Ecureuils , EC135's en EC145's. Ze zullen worden uitgerust met een elektro-optisch systeem (FLIR) en een speciale missiecomputer om de meest veeleisende wetshandhavingsmissies uit te voeren.
Deze nieuwe versie (D3) van Airbus' bestverkochte H145 lichte tweemotorige helikopter, die in juni 2020 is gecertificeerd door EASA, brengt een nieuwe, innovatieve vijfbladige rotor naar de helikopter voor meerdere missies, waardoor de nuttige belasting met 150 kg toeneemt.
De Airbus H145 helikopter wordt aangedreven door twee Safran Arriel 2E-motoren en is uitgerust met FADEC (full authority digital engine control) en de Helionix digitale avionics-suite. Het bevat een krachtige 4-assige stuurautomaat (autopilot), die de veiligheid verhoogt en de werklast van de piloot vermindert. Door zijn bijzonder lage akoestische voetafdruk is de H145 ook de stilste helikopter in zijn klasse. Vandaag de dag heeft Airbus meer dan 1.675 helikopters van de H145-familie in dienst over de hele wereld, met in totaal meer dan 7,6 miljoen vlieguren.