We waren gisteren op de persconferentie van de FOD Mobiliteit en Skeyes, waar deze hun uitgebreide versie van de droneguide-app hebben gelanceerd. Vanaf vandaag, vrijdag de 13e, kunnen professionele dronegebruikers hun vluchten via de app managen.
Vorig jaar kwam de eerste versie van droneguide uit, samen met de website droneguide.be. Recreatieve dronegebruikers vinden er alle regelgeving en nuttige informatie over het gebruik van drones. Ze kunnen er ook nagaan waar ze met hun drone al dan niet mogen vliegen. Droneguide kent veel succes want maandelijks maken ongeveer 18.000 droneliefhebbers er gebruik van.
Op vraag van Skeyes (het vroegere BelgoControl, de luchtverkeersleiding) en de FOD Mobiliteit (het vroegere Bestuur der Luchtvaart) ontwikkelde het Belgische bedrijf Unifly een versie van droneguide specifiek voor professionele dronegebruikers, Droneguide Pro. Deze speciale versie bevat alle functionaliteiten die zij nodig hebben om hun vluchten te plannen en te beheren.
Via het online portaal kunnen operatoren van klasse 1A en klasse 1B zich registreren, vluchten aanvragen, vluchtplannen indienen en de nodige gegevens ophalen bij de FOD Mobiliteit. Zij kunnen hun operatie plannen en krijgen de goedkeuring in de handige webtool of via de mobiele app. Ze kunnen ook aan de autoriteiten laten weten dat ze effectief gaan vliegen. Nieuwe vluchtaanvragen voor Klasse 1A worden in rekening genomen tijdens het validatieproces. Voor actieve aanvragen kunnen de documenten van het aanvraagdossier worden weergegeven.
De autoriteiten van hun kant krijgen een overzicht van alle geplande operaties en zien op de kaart een weergave van alle actieve operaties, ook de operaties die op punt staan te starten. Het unieke aan het backoffice systeem van de professionele droneguide is de integratie in de systemen van de verkeersleiding. Dit wil zeggen dat de luchtverkeersleider op zijn scherm te zien krijgt waar er droneverkeer in zijn sector actief is. Zeker voor drone-operatie's in gecontroleerd luchtruim verhoogt deze integratie met de skeyes ATC (luchtverkeersleiding) de zekerheid en de veiligheid van het luchtruim.
De gebruikers kunnen via de app niet alleen al hun aanvragen indienen (vluchtplannen) en goedkeuringen verkrijgen maar hun vluchten ook invullen via de droneguidekaarten en hun vluchtgeschiedenis (logboek) bijhouden.
De lancering van de het nieuwe systeem werd door de minister van Mobiliteit, François Bellot, bijgewoond. Zijn reactie was positief: “Drones zijn een technologie van de 21e eeuw. Het is daarom essentieel dat ook de omkadering modern is en dat de informatiewisseling tussen de actoren snel en duidelijk is. Dankzij de volledige afwerking van droneguide zetten we nu deze finale stap. De dronepiloten, de luchtverkeersleiding van skeyes en de diensten van de FOD Mobiliteit en Vervoer zullen dankzij deze toepassing dagelijks tijd uitsparen en zich nog beter en nog meer kunnen concentreren op de veiligheid, de absolute prioriteit in de luchtvaart.”
Johan Decuyper, CEO van skeyes, wees op de wereldprimeur van het nieuwe systeem. Nergens anders ter wereld kunnen vluchten of afwijkingen aangevraagd worden via een gelijkaardige toepassing.
Ook de Voorzitster van de FOD Mobiliteit, Emmanuelle Vandamme, was aanwezig en zei: “Een eengemaakte Europese markt voor drones is in volle ontwikkeling en de eerste regelgevingen komen tot stand. De administratie bereidt zich actief voor op die technologische ontwikkelingen in zijn rol als regulator en als partner in ambitieuze projecten. De FOD gaat zo verder op de ingeslagen weg van de digitalisering. Droneguide is daar een sprekend voorbeeld van: het is een uitbreiding van onze online diensten die via de vorige week gelanceerde ‘Aviation Portal’ aangeboden worden aan onze klanten uit de luchtvaartsector. Het vereenvoudigt de procedure voor de zowat 1.100 dronepiloten met een licentie (klasse 1) in België en verhoogt de veiligheid in het luchtruim.”
Een paar cijfers over de evolutie van de drones in Belgie:
- er zijn 2.909 drones ingeschreven in het Belgisch luchtvaartregister
- in 2018 werden 334 theoretische examens afgenomen voor dronepiloot, in 2019 is dat reeds tot op vandaag 689
- er zijn 1.722 piloten die reeds over een drone-licentie beschikken
- in de periode Mei 2018 tot Juni 2019 werden 12.887 vluchten aangemeld
- in het afgelopen jaar werden 900 afwijkingen door Klasse 1A piloten aangevraagd
Het systeem is vandaag specifiek bedoeld voor onbemande drones en we mogen concluderen dat het een grote stap vooruit is voor de droneoperatoren en piloten. Maar binnen afzienbare tijd zullen we ook bemande drones in ons luchtruim zien en deze willen hoger vliegen dan de dronelimiet van 300 voet. En dan zal de integratie van onbemande drones, bemande drones en de andere luchtruimgebruikers (vliegtuigen, helikopters...) een absolute noodzaak worden. Skeyes en FOD Mobiliteit hebben vandaag een mooie stap vooruit gezet maar hebben nog veel werk voor de boeg.
Foto: Minister Bellot en Mevr Vandamme gedurende de demo van de nieuwe APP. Foto copyright: Helispot
Video: Demo Unifly Pro