In ons vorig artikel over de globale helikoptermarkt hadden we het specifiek over de militaire helikopterwereld. In dit artikel gaan we dieper in op de civiele helikoptermarkt voor de komende jaren.
De burgerhelikoptermarkt zag zijn dieptepunt in de periode 2013-2016 toen, vooral onder impuls van de olie- en gasindustrie, de jaarlijkse productie van burgerhelikopters daalde met bijna 40%. In 2016 werden in het totaal 905 burgerhelikopters gebouwd, een totaal voor zowel piston als turbinehelikopters. In 2018 werd een deel van de daling goedgemaakt en werden er 1.114 burgerhelikopters gebouwd. De groei is toe te schrijven aan politiehelikopters, SAR-helikopters en transporthelikopters. Ook het aantal medische helikopters in Asie zitten in de lift en er is extra potentieel voor helikopters die worden ingezet bij de bouw en het onderhoud van windmolenparken op zee.
De vertraging in de Amerikaanse markt wordt gecompenseerd door de groei in China en de rest van Azie. China blijft de markt met het grootste groeipotentieel voor de komende 15 jaar.
De komst van de VTOL in de burgerluchtvaart zal ongetwijfeld een negatieve invloed hebben op het aantal burgerhelikopters in de industrie. Een aantal missie's, zoals bijvoorbeeld pijplijncontrole, controle van hoogspanningsleidingen of fotograferen van hoge gebouwen, zullen versneld richting drones evolueren. Eenmaal het regelgevend kader door EASA is afgewerkt zullen we ook in Europa snel evolueren van testcases naar dagdagelijkse inzet. Toch voorspellen experts dat deze evolutie niet zo snel zal gaan. Er moeten nog teveel obstakels worden opgeruimd voor de VTOL probleemloos kan vliegen.
Toch ziet de studie van Forecast International een productievolume van 12.300 helikopters in de periode 2019-2028, waarvan 2.750 piston en 9.550 turbinehelikopters. Dit vertegenwoordigt een totale productieomzet voor de komende 10 jaar van $72 miljard of zo'n 66 miljard euro (aan de huidige valutakoers).
Bell ziet heil in de vervanging van de grote markt JetRangers door haar model 505 terwijl ze de eerste fly-by-wire burgerhelikopter test, de Bell 525. Deze nieuwe helikopter zou tegen eind 2019 zijn certificatie moeten krijgen en dan kan Bell met dit toestel ook een poging doen om een deel van de beperkte markt in de olie- en gasindustrie binnen te halen.
Marktleider Airbus Helicopter heeft intussen een vrij consistent product portfolio en wil met haar Airbus H160 een nieuwe generatie in de markt zetten. De certificatie zit eraan te komen tegen eind 2019 of in het eerste kwartaal 2020.
Leonardo claimt dat het bijna 40% van de waarde van de markt voor burgerhelikopters vertegenwoordigd. Dit is grotendeels door het succes van de AW139 maar ook de AW169 en de AW189 doen het niet slecht in de markt.
Russian Helicopters zoekt ook zijn markt uit te breiden naar regio's buiten de Russische invloedsfeer. De Ansat en de VRT500 zijn twee types die dit moeten waar maken. Russian en het Chinese Avic bouwen samen aan een AHL (Advanced Heavy Lift) helikopter met een MTOW van 38 ton. Deze samenwerking brengt Russian ook dichter bij de Chinese markt, veruit de grootste groeimarkt voor de burgerhelikopters.
Outsider in de turbinemarkt is het Zwitserse Kopter (ex-Marenco) die poogt om haar SH-09 mono-turbine tegen midden 2020 gecertificeerd te krijgen. Of dit zal lukken is maar zeer de vraag want de drie vorige planningsdata voor de certificatie werden ook niet gehaald.
In tegenstelling tot zijn zeer sterke positie in de militaire helikoptermarkt stelt Sikorsky in de burgerluchtvaart weinig voor. De S-92 en zijn nieuwere versies A+ en B zijn zowat de enige burgerhelikopters in de portfolio van Sikorsky.
Bij de pistonhelikopters is er geen verrassing aan de horizon, Robinson Helikopters blijft de onbetwiste markt leider en heeft met de R44 en de R66 twee bewezen toestellen in de markt. Of Robinson in de komende 10 jaar ook een dieselversie van zijn R44 op de markt zal brengen zal ook afhangen hoe en hoe snel er een vervanging op de markt zal komen voor de Avgas. Guimbal heeft zijn positie als challenger niet kunnen waarmaken en blijft een relatief kleine speler.
Conclusie van Forecast International: het ziet de globale helikoptermarkt (militair en burgerhelikopters samen) in aantal toestellen als volgt:
- Airbus Helicopters 19,8%
- Robinson Helicopters 17,3%
- Bell 13%
- Russian Helicopters 12,7%
- Leonardo 9.4%
- Sikorsky 6,7%
- Boeing 6,2%
- Avic China 4,2%
- Guimbal 2%
In waarde is Sikorsky de duidelijke marktleider met 19,6%. Russian Helicopters (13,6%) en Boeing (13,6) vervolledigen de top drie. Uitgerekend deze drie fabrikanten hebben hun positie te danken aan de militaire bestellingen in hun thuisland.