Op 4 maart 2021 berichtten we dat EASA een EAD (Emergency Airworthiness Directive) had uitgestuurd voor de collectieve besturing van de Bell 505 JetRanger X. EASA vermelde toen expliciet dat deze EAD een interim actie was in afwachting van eventueel nieuwe instructies.
Het betrof een rapport welke Bell had ontvangen over een collectieve besturingshendel van de Bell 505 die barsten vertoond. Het probleem kwam aan het licht toen bij een Bell 505 van de Stockton Police (Californië, US) de collectieve hendel gedurende een pre-flight controle afbrak. Een dergelijke breuk in volle vlucht zou zeker fataal geweest zijn voor bemanning en het toestel.
Transport Canada, de luchtvaartautoriteit die de Bell 505 JetRanger X heeft goedgekeurd, verplicht nu om de 25 vluchturen een speciale FPI's test. FPI staat voor 'fluorescent penetrant inspection' en is een non-destructieve manier om door middel van fluorescent licht heel kleine barstjes te kunnen ontdekken in de collectieve besturingshendel van de helikopter.
In de nieuwe finale AD (Airworthhiness Directive) van Transport Canada, die door de EASA integraal is overgenomen (en die je hier kunt lezen), is behalve deze testen nu ook de vervanging van de collectieve stick voorzien binnen één jaar na het verschijnen van deze AD.