Zephyr Airworks, Kitty Hawk’s operator in New Zealand, heeft een partnerrelatie aangegaan met Air New Zealand om samen een luchttaxi oplossing te ontwikkelen in Nieuw Zeeland.
Dit is de eerste maal dat een nationale luchtvaartmaatschappij een overeenkomst sluit met een nieuwe luchtvaarttechnologie partner om de mogelijkheden van de elektrische en autonome taxi, Cora, te onderzoeken en op de middellange termijn te gaan uitbaten.
De Cora is een luchttaxi die is ontwikkeld en gebouwd door Kitty Hawk. De Cora brengt elektrische aandrijving, autonome bedieningssofware en verticale take-off en landing samen in een nieuwe oplossing voor een propere en snelle stadstaxi.
- Cora stijgt op en landt zoals een helikopter en vliegt met een propeller zoals een vliegtuig.
- Cora heeft geen vliegveld nodig waardoor het vanop zeer kleine plaatsen, zoals het dak van een gebouw, kan vliegen
- Cora heeft self-flying software waardoor het kan vliegen met personen die helemaal geen training hebben gekregen.
- Cora gebruikt dezelfde technologie als de elektrische wagens en is daardoor deel van de 'groen' luchtvaart
De Cora heeft de volgende kenmerken:
- aandrijving: volledig elektrisch
- capaciteit: 2 passagiers
- hoogte: opereert tussen 500 en 3.000ft AGL
- vleugelspan: 11 meters
- helikopter take off en landing: door middel van 12 onafhankelijke ventilatoren
- vliegen: door middel van een enkele propeller
- radius: 100 kilometer
- snelheid: 180 km/u
De Cora heeft de volgende veiligheidskenmerken:
- onafhankelijke propellers en ventilatoren, d.w.z. het uitvallen van een heeft geen invloed op de andere
- driedubbele vluchtcomputers: drie vluchtcomputers berekenen onafhankelijk van elkaar locatie, vluchtgegevens en besturing, d.w.z. Cora kan altijd navigeren zelfs al valt een computer uit
- een parachute doet de Cora veilig landen in het onwaarschijnlijk moment moesten alle systemen en veiligheidssystemen falen
Zephyr Airworks, de operator van de Cora in Nieuw Zeeland, wordt geleid door Fred Reid, President, Cora and CEO of Zephyr Airworks. Hij is niet de eerste de beste. Fred was de stichtende CEO van Virgin America, voordien president van Delta Air Lines en president van Lufthansa Airlines, waar hij aan de wieg stond van de Star Alliance.