Belgie en helikopters blijft een moeilijk huwelijk. Het Agusta schandaal verdwijnt stilaan uit het collectief geheugen maar geen nood, we hebben weer een nieuwe episode in de vervolgreeks: Belgie en de helikopters.
De saga rond een - zowaar tot Belg genaturaliseerde - Oezbeekse industrieel, ondertussen wel bekend als Patokh Chodiev, leest als een ongelooflijk verhaal. Een miljoenendeal met legerhelikopters, een puissant rijke zakenman die stevig buiten de lijntjes kleurde, twee presidenten die van niks weten, en politieke beïnvloeding op het allerhoogste niveau. De affaire-Chodiev, wordt intussen ook wel de Kazakhgate genoemd, is qua trillergehalte een meer dan waardige opvolger van het Agusta schandaal.
Het leest als een scenario van een boeiende fictiefilm waar alleen nog wat James Bond dames in ontbreken. Maar niets daarvan, in Belgie is dit een echt verhaal en weer spelen helikopters een hoofdrol net als in de James Bond film (in de laatste James Bond-film waren het dan wel weer AgustaWestland helikopters).
In deze zaak wist Airbus Helicopters (toen nog Eurocopter) in Juni 2011 zowaar 45 helikopters van het type EC145 (nu H145) te verkopen aan Kazachstan. Hoofdrolspeler Patokh Chodiev was een intieme adviseur van de president van Kazachstan, Nazarbajev.
Eurocopter Kazakhstan Engineering (een 50/50% joint venture met een lokaal staatbedrijf) heeft nu een vestiging van Airbus Helicopters waar ze de helikopter type H145 (voorheen EC-145) assembleren. Ook dat was deel van een grote deal tussen Frankrijk en Kazachstan waarvoor Belgie de hand- en spandiensten moest verstrekken.
Het is voorlopig een raadsel hoe Airbus Helicopters uit de spotlights blijft in deze zaak. Maar een ding is zeker, als de onderzoeksjournalisten verder hun job kunnen doen, zal deze zaak ongetwijfeld vervolgd worden.
Foto: copyright Ambassade de France, Kazachstan, is genomen bij het bezoek van de Franse Buitenlandminister Laurent Fabius aan de Eurocopter fabriek in Astana, Kazachstan. Maart 2013.