Op zijn persconferentie op de voorbije Heli-Expo 2023 in het Amerikaanse Atlanta zagen we een tevreden en vastberaden Airbus Helicopters CEO Bruno Even (zie foto) zijn visie geven over de civiele helikopterindustrie in 2022 en 2023.
Airbus Helicopters zijn als globale marktleider in de civiele turbinehelikopter versterkt uit 2022 gekomen. Dit was misschien niet direct merkbaar in een sterke omzetstijging maar wel in een zeer succesvol orderboek op het einde van 2022. Met 584 nieuwe orders voor turbinehelikopters (in de niet militaire markt) heeft Airbus zijn marktaandeel van 51% in 2021 naar 54% kunnen doen stijgen. Alle nieuwe orders samen hadden een waarde van € 9,4 miljard terwijl de omzet € 7 miljard bedroeg.
Airbus verwacht een verdere stijging van de helikoptermarkt en ziet reeds tekenen van herstel in de olie- en gasindustrie, traditioneel een van de sterkste markten voor de civiele helikopterindustrie. In 2022 werden reeds meer vlieguren gemaakt door de helikoptervloot dan in 2019, voor de pandemie. In de komende 5 jaar verwacht de Airbus CEO een CAGR van 25% of een jaarlijkse gemiddelde stijging van 5%.
Een aantal highlights:
- H160: een orderboek van 100 te produceren toestellen waarvan 12 nieuwe orders uit 2022; in 2023 zal de Franse Gendarmerie zijn eerste H160 in dienst nemen
- H175: het herstel van de olie- en gasindustrie bracht 8 nieuwe orders in 2022 en toont aan dat de H175 de ideale super-medium offshore helikopter is. Airbus werkt aan een H175 de-icing versie specifiek voor de olie- en gasindustrie.
- Super Puma: in 2022 kreeg Airbus terug 14 orders voor deze bewezen helikopterserie die nu ook de goedkeuring kreeg voor zijn nieuwe hoofdrotor-gearbox.
- H125: met 161 nieuwe orders in 2022 weer de topper. Airbus werkt aan een single-engine / single-pilot H125 IFR die in 2024 klaar zou moeten zijn.
- H145: blijft met 83 nieuwe orders in 2022 ook een topper en het succes van de 5-bladige versie heeft dit alleen maar versterkt.
- Racer: een demo-ontwikkeling en onderdeel van het EU Clean Sky 2-programma zou tegen eind 2023 zijn maidenvlucht maken.
- FlightLab: is een testhelikopter die Airbus toelaat om bepaalde 'techno-bricks' (specifieke technieken) uit te proberen met de bedoeling om deze in bestaande helikopters in te bouwen.
- DisruptiveLab: prototype van de helikopter van morgen waarbij een vermindering van 40% CO² uitstoot wordt nagestreefd
Airbus Helicopters werkt in 2023 rond vier strategische ankers:
- Klantenservice: verbetering van de onderdelenbeschikbaarheid die door supply-chain problemen negatief werd beïnvloed. Er werd € 400 miljoen werkkapitaal vrijgemaakt om dit te verbeteren. Intussen werden reeds 20% van de helikoptervloot onder een HCare contract gebracht om de klantenservice drastisch te verbeteren (12% van de vloot is elektronisch geconnecteerd met de Airbus Maintenance Systemen)
- Innovatie: de verschillende demo en prototypes moeten nieuwe en innovatieve technieken voor de toekomst brengen
- Duurzaamheid: hier is SAF (sustainable aviation fuel) een zeer belangrijk aspect om de toekomst van de helikopter te verzekeren maar Airbus heeft een ganse roadmap om te groeien naar zero emissie (zie slide)
- Defensie en Veiligheid: in deze onzekere tijden zal ook Airbus zijn steentje bijdragen aan defensie en veiligheid.
Het was een zeer interessant presentatie van een zelfverzekerde CEO van Airbus Helicopters. De strategische blik op de toekomst gesterkt door een stevig orderboek voor de komende jaren laat Airbus toe zijn huidig en toekomstig marktleiderschap te verzekeren.
Foto's © Airbus Helicopters & Helispot