Ook Airbus Groep heeft zijn resultaten gepubliceerd van de eerste negen maanden van 2021. Het was eens te meer een goed resultaat voor Airbus Helicopters met betrekkelijk weinig tot geen impact meer van de Covid-19 pandemie.
De omzet steeg met 14% door 15% meer uitgeleverde helikopters. 53% van de omzet betreft militaire helikopters en de overige 47% burgerhelikopters. In de eerste 9 maand van 2021 wist Airbus Helicopters 51% van zijn omzet de realiseren met de naverkoopdiensten en 49% met de verkoop van nieuwe toestellen. De strategie van Airbus Helicopters om extra in te zetten op naverkoopdiensten is vooral bedoeld om de winstgevendheid op te krikken. Zowel Bell als Sikorsky realiseren operationele winstmarges van meer dan 10%, Airbus Helicopters slechts 7%.
De winst groeide met niet minder dan 31%, voornamelijk door een verdere groei in de dienstenpoot, lagere R&D kosten en goede uitvoering van de projecten. Nu zowel de Airbus H160 als de vijfbladige H145 zijn gecertificeerd en succesvol vliegen zal ook de komende kwartalen minder gespendeerd kunnen worden aan R&D.
Het aantal nieuw bestelde helikopters groeide met 29% in vergelijking met dezelfde periode 2020 en is een meer dan hoopgevend resultaat voor het herstel van de helikoptermarkt. Het aantal te bouwen helikopters in het orderboek daalde met 2%.
9 maanden 2021 | --2021-- | --2020-- | --Verschil-- |
Omzet in M€ | 4.137 | 3.623 | +14,2% |
EBIT gerapporteerd in M€ | 312 | 238 | +31,1% |
EBIT aangepast in M€* | 314 | 238 | +31,9% |
Nieuwe orders in # helikopters | 185 | 143 | +29% |
Aantal helikopters in orderboek | 654 | 669 | -2,2% |
Aantal helikopters uitgeleverd | 194 | 169 | +14,8% |
Nota*: Aangepaste EBIT (Earnings Before Interests and Taxes of de operationele winst) sluit speciale items of niet periode gerelateerde items uit.
Conclusie:
Deze cijfers bevestigen een relatief goede prestatie in een nog steeds zwakke markt voor nieuwe turbinehelikopters. Airbus Helicopters heeft zijn financiële resultaten kunnen opkrikken door een hogere dienstenomzet met hogere marges, uitlevering van meer helikopters en door lagere R&D kosten.
Ondanks een verbeterende order intake daalt het orderboek weer met 2% (vorig kwartaal was er ook een daling met 6%) wat toch wat kopzorgen geeft voor de toekomst. Een aantal klanten heeft bestellingen naar een latere datum hebben uitgesteld. Deze orders blijven wel in het orderboek staan. Niet te vergeten dat de wereldwijde markt voor turbinehelikopters in 2020 met 50% kromp.