Bezig met laden...

Logboek

$116 miljoen voor familie van slachtoffer New Yorkse helikoptercrash

$116 miljoen voor familie van slachtoffer New Yorkse helikoptercrash

Het doek is gevallen over het proces over de 'door off' crash op 11 maart 2018 in New York waarbij vijf doden vielen.

Het fenomeen 'door off' was zeer populair geworden omdat men zonder deuren of venster ongehinderd betere foto's of video's kan maken. Vijf passagiers verdronken toen de helikopter met open deuren een autorotatie moest maken in de East River en de passagiers hun speciale harnassen, die niet voorzien waren van een 'fast release', niet tijdig konden losmaken.

De directe aanleiding van de crash van de helikopter was een dronken passagier die per ongeluk de brandstoftoeverhendel in de OFF positie had geduwd. De piloot bemerkte het niet en moest bij het uitvallen van de turbine van de Airbus AS350 een autorotatie maken. De autorotatie in de East River zou goed verlopen zijn ware het niet dat tot overmaat van ramp de opblaasbare drijvers aan de ene zijde van de helikopter niet functioneerden. Daardoor kantelde de helikopter om en bleef omgekeerd bovendrijven door de opgeblazen drijvers van de andere zijde. Lees hier het rapport over de feiten.

De jury van het proces over de dood van Trevor Cadigan, die 26 jaar was toen hij in maart 2018 de gedoemde vlucht nam heeft een schadevergoeding van $ 116 miljoen toegekend aan de ouders van Cadigan.

Volgens de jury was de verantwoordelijkheid van de crash (en ook de schadevergoeding) als volgt verdeeld: 42% van de schuld lag bij FlyNYON, dat de vlucht promootte en organiseerde, 38% van de schuld lag bij Liberty Helicopters, eigenaar van de helikopter, die ook de piloot leverde en 20% van de aansprakelijkheid werd toebedeeld aan Dart Aerospace. Deze bedrijf leverde de drijvers van de helikopter waarvan een defect was/raakte bij de crash en waardoor de helikopter omgekeerd in de water dreef na de crash. 

Na de crash werd de reglementering over het vliegen met open deuren in de US en de UK verstrengd. De luchtvaartautoriteiten in België en Nederland hebben hierover geen nieuwe richtlijnen uitgegeven.  

Foto copyrights: NTSB - het wrak van de AS350 - callsign N350LH - publiek rapport

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *