Bezig met laden...

Logboek

Eerste productie GE T408 turbine voor CH-53K overgedragen aan US Army

Eerste productie GE T408 turbine voor CH-53K overgedragen aan US Army

GE Aviation heeft zijn eerste helikopter turboshaft turbine T408 uit haar uitgeleverd aan het Amerikaans leger. De T408 helikoptermotor is de zwaarste turboshaft turbine die GE Aviation ooit heeft ontwikkeld. 

De zwaarste Amerikaanse militaire helikopter, de Sikorsky CH-53K, is uitgerust met drie GE T408 turbines. Een T408 turbine kan 7.500 shp (shaft horse power) leveren. De turbine combineert de nieuwste technologieën, nieuwe koelsystemen met een hoger vermogen en een lager brandstofverbruik. De T408 werd ook speciaal ontwikkeld met het oog op eenvoudige en snelle onderhoudswerkzaamheden.

De T408 geeft de CH-53K King Stallion voldoende vermogen om een externe lading van 12,3 ton bij hoge temperaturen over een afstand van 100 kts te vliegen. Dit is ongeveer driemaal de externe lading die de huidige CH-53E kan transporteren.

Samen met Boeing en GE Aviation onderzoekt het Amerikaans leger nu of ze de T408 turbine ook in haar Chinook CH-47 helikopters kan inbouwen. Een test Chinook, uitgerust met twee van deze turbines, gaat in de komende weken 25 vlieguren maken met allerlei testapparatuur aan boord. Hiermede wil men de reactie bekijken van de Chinook op de inbouw van deze zwaardere turbines. 

De nieuwste Honeywell T55 turbines, die Honeywell een paar weken gelden voorstelde, ingebouwd in de Chinook CH-47 hebben een vermogen van elk  4.780 shp. Inbouw van twee GE T408 turbines geeft de Chinook extra 5.000 shp meer vermogen.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *