Bezig met laden...

Logboek

Niets nieuws onder de zon: de McDonnell XV-1

Niets nieuws onder de zon: de McDonnell XV-1

Soms lijkt het erop dat de grote helikopterfabrikanten zoals Bell, Boeing en Sikorsky pogen om nu een helikopter te bouwen met de snelheid van een vliegtuig. Maar dit is niets nieuws...reeds snel na de 2e wereldoorlog ontdekten de ingenieurs dat helikopters een fysische snelheidslimiet hadden. 215 kts (400 km/u) is een snelheidslimiet die een conventionele helikopter niet kan overschrijden. Het is ook het wereld-snelheidsrecord van de helikopter door een speciale getune-de Westland Lynx bereikt.  

In 1951 lanceerde het Amerikaans leger een competitie tussen de grote helikopterfabrikanten om een compound helikopter te bouwen, die verticaal kon landen en opstijgen maar sneller kon vliegen dan de conventionele helikopters van toen.

In juni 1951 kreeg McDonnell de opdracht om een 'convertiplane' toestel te bouwen die later de naam kreeg XV-1. Begin 1954 was het toestel klaar voor de eerste testen en de beperkte maidenvlucht ging door op 14 juli 1954. Op 10 oktober 1955 bereikte een tweede prototype van de XV-1 een snelheidsrecord van 170 kts of 315 km/u. 

Toch werd de XV-1 geen succes. Na drie jaar verder ontwikkelen annuleerde het Amerikaans leger het contract met McDonnell. De configuratie met de rotortip-technologie was te complex geworden voor de relatief bescheiden snelheidswinst in vergelijking met de conventionele helikopter van toen. Anderzijds was de rotortip-aandrijving met een geluidsniveau met 116 dB in de cockpit en nog hoger voor het grondpersoneel niet werkbaar.

Toch is de foto van de XV-1 een inspiratie geweest voor vele modellen nadien. En als we gisteren schreven over de 'nieuwe' SB>1 Defiant, de nieuwe generatieoplossing van Sikorsky en Boeing, moeten we toch bekennen dat ze reeds in 1951 wel goede ideeën hadden.   

Enkele specificatie van de McDonnell XV-1

  • Rotor Diameter: 9.5m (31 ft)
  • Wingspan: 7.9 m (26 ft)
  • Length: 9.1 m (30 ft)
  • Height: 3.3 m (10 ft 9 in)
  • Weights: Empty, 1,940 kg (4,277 lb)
  • Gross, 2,497 kg (5,505 lb)
  • Engine: Continental R-975-19 air-cooled radial, 550 horsepower 

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *