Bezig met laden...

Logboek

Rotor Blade Icing - bijdrage van Tim McAdams

Rotor Blade Icing - bijdrage van Tim McAdams

We naderen met rasse schreden de winterperiode en het vliegen in omstandigheden die ijsvorming mogelijk maken is zeer problematisch voor vrijwel alle helikopters. Bovendien zijn veel twin motor IFR helikopters en alle VFR helikopters helemaal niet gecertificeerd voor vluchten in winterwolken. Als zodanig, moeten helikopterpiloten de problemen begrijpen en tijdig kunnen detecteren.

Ijsopbouw op rotorbladen verandert de vorm van de vleugel en haar vermogen om lift te produceren terwijl het tegelijkertijd de "drag" verhoogd. Deze verhoogde weerstand zal de hoofdrotor vertragen en de piloot zal in sommige gevallen mogelijks onvoldoende power beschikbaar hebben. Ijsaccumulatie op het toestel zal het helikopter brutogewicht verhogen en hiervoor ook meer power vereisen. Ijs opbouw is ook zelden, indien ooit, symmetrisch en veroorzaakt daardoor ook een onbalans die trillingen in de rotor systeem produceert. Deze trillingen kunnen leiden tot het loskomen van het ijs en als het ijs echt verwijderd is zullen lift en drag normaal worden; dit procede is echter nooit echt goed voor het rotorsysteem.

Asymmetrische ijsopbouw, echter, kan de trillingen erger maken. Hopelijk, zullen de verhoogde trillingen het resterende ijs afschudden voordat enige schade kan optreden. Ijs accumulatie gebeurd minder op de buitenzijde van de rotor blades, het gebied dat grootste hoeveelheid lift produceert. Een autorotatie zou echter moeilijker zijn omdat het autoroterende deel dichter bij de rotoras ligt en meer kans heeft op ijsvorming.

Een paar helikopters hebben een ijsbescherming op de hoofdrotor, maar de energie om anti-icing te gebruiken is zeer hoog. De Sikorsky S-92 gebruikt warmtematten in de rotorbladen om een dun laagje ijs in contact met het oppervlak van de blades te doen smelten waardoor het resterende ijs door de krachten op de rotorbladen word afgeworpen. Volgens Sikorsky, wordt warmte toegepast op de matten om het ijs te smelten op specifieke zones op precies het juiste moment. De tegenoverliggende hoofdrotor bladen worden gelijktijdig de-iced om rotor onbalans te voorkomen. Kleine delen van de rotorbladen worden afwisselend ge-deiced om de hoeveelheid elektrisch vermogen die nodig is te beperken.

De staartrotoren hebben echter een continue anti-icing modus bij de S-92. Het stelsel van staart rotor ijs bescherming kan worden ingesteld op blootgesteld modus, die de macht in een geplande manier of in anti-icing modus waarin warmte continu wordt toegepast om de staart rotor verwarming matten van toepassing is.

Het is duidelijk dat we goed moeten oppassen als we in de winter onverhoopt in een ijskoude wolk terecht komen; enige goede oplossing is er zo snel als mogelijk uitvliegen en er zich nadien snel van te vergewissen dat de besturing geen veranderingen heeft ondergaan. Bij de minste twijfel even de heli aan de grond zetten en controleren.

Prettige en veilige wintervluchten.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *