Niet iedere helikopter landt altijd op een oppervlak dat perfect vlak is. Een slope landing is een manoeuvre die helikopterpiloten moeten blijven trainen. De eerste stap is de helikopter in een gestabiliseerde hover te brengen in de wind en zich ervan te verzekeren de ondergrond stabiel is (bijvoorbeeld geen los grind).
Je moet erg opletten wanneer je met de pedalen een turn uitvoert om te voorkomen dat je met de staartrotor de grond raakt. In het geval van de hellende oppervlakte lateraal, moet de piloot langzaam collectief minderen totdat laagste skid de grond raakt. Op dit punt, met laterale cyclic de skid stevig op de grond vastzetten. Controle houden met de pedalen om te voorkomen dat de skids gaan draaien.
Houd de laagste skid tegen de helling met cyclic en zak met het collectief de andere skid langzaam. Als de piloot het collectief blijft verlagen, is meer laterale cyclische vereist om skid stevig tegen de grond te houden. Als de piloot niet voldoende laterale cyclic meer heeft om de skid stevig op de grond te zetten, dan is de helling te steil en moet landing op die plaats worden afgebroken.
Bij het uitvoeren van landingen op een slope moeten piloten bewust zijn van het verhoogde risico van dynamische roll over; bij een semi-rigide rotor moet je ook oppassen voor mast-bumping. Zodra beide skids veilig neergezet kun je de cycliek terug centeren zodat je meer opening hebt aan de oplopende zijde van de helling (wel opletten dat andere zijde voldoende vrij blijft tov de grond).
Opstijgen een helling is in wezen de omgekeerde procedure. Het verhogen van de laagste skid met het collectief terwijl de cyclic neutraal blijft. Zodra de helikopter niveau is, verder optillen van de helling in hover.
De piloot moet in gedachten houden dat het 'Center Of Gravity' verschoven is bij slope landingen en opstijgingen; absolute concentratie gedurende de ganse beweging is absoluut noodzakelijk.
Tijd om weer eens met je instructeur "slope landings" te gaan oefenen!! Niet vergeten!