Bell wil beduidend meer financiele toezeggingen van het Amerikaans leger voor het Future Vertical Lift (FVL) programma. Als het leger niet over de brug komt voelt Bell's moedermaatschappij Textron zich verplicht om fondsen voor het V-280 Valor programma te herzien.
Nu het V-280 Valor tiltrotor programma goede successen boekt en intussen de kaap van de 280 kts/uur heeft bereikt wil CEO Scott Donelly meer geld krijgen uit het 2020 budget van het leger. Hij laat de verdere vooruitgang en ontwikkeling van de V-280 Valor daarvan afhangen. En deze financiele toezeggingen zijn nu op zijn minst onduidelijk, aldus de baas van het Textron concern.
Donelly doet die uitspraken op een perfect moment voor Bell. Concurrent Sikorsky / Boeing zag zich in December verplicht om de maidenvlucht van de SB-1 Defiant uit te stellen tot begin 2019 terwijl de Bell V-280 Valor reeds meer dan een jaar geleden zijn maidenvlucht maakte.
Het Amerikaans leger heeft in zijn 5-jaars plan een bedrag van $2,4 miljard voorzien het FVL programma te financieren maar blijkbaar is de korte termijn financiering van het programma niet zekergesteld en wil Bell zekerheid dat de nodige financiering voor het ontwikkelingsprogramma vrijgemaakt wordt.
Maar na het ontwikkelingsprogramma wil Bell er ook zeker van zijn dat het Amerikaans leger ook budget zal hebben om de nieuwe helikopters aan te kopen. Zowel Bell als Sikorsky zijn helikopterbouwers die voor hun omzet grotendeels afhankelijk zijn van militaire bestellingen.
CEO Donnely maakte duidelijk dat hij op korte termijn zoekt naar vaste contracten en echte orders en niet langer naar broze toezeggingen. Bell heeft de V-280 Valor klaar zei Donnely, hij wil nu verder kunnen plannen.