Terwijl we allen met spanning wachten op de eerste tekenen van leven en de eerste testen van de Hill GT50 turbinemotor heeft Jason Hill, stichter en ontwerper van de Hill HX50 helikopter zijn strategie uit de doeken gedaan over de duurzaamheid van zijn Hill GT50 turbine.
Onder de slogan gVTOL welke staat voor 'Green Vertical Take-Off and Landing' legt hij uit dat vandaag de 'full elektrificatie' technologie niet beschikbaar is om de luchtvaart commercieel levensvatbaar te maken op iets langere vliegafstanden. De Hill strategie kiest er daarom voor om als alternatief de bestaande technologie te verbeteren en duurzaam te maken. Uiteraard blijft Hill in de toekomst oog hebben voor mogelijke elektrificatie, maar intussen heeft Hill een tussenoplossing bedacht die 'gVTOL' noemt.
De Hill GT50-turbinemotor is ontworpen om te draaien op 100% koolstof neutrale bio- of synthetische brandstoffen (SAF of Sustainable Aviation Fuels). Dus hoewel we erkennen dat de eVTOL-industrie gelijk heeft als ze de potentieel enorme markt van point-to-point-reizen erkent, en de noodzaak om lichte toestellen stiller en milieuvriendelijker te maken, zijn we ervan overtuigd dat we vandaag de dag CO²-neutraal kunnen vliegen zonder dat dit ten koste moet gaan van de prijs of de prestaties van de Hill-helikopter.
Het gebruik van bijna 100% verticale integratie bij de productie van de Hill HX50 en diens GT50 turbine maakt de helikopter relatief goedkoop om te bouwen, te vliegen en te onderhouden. En veel eVTOL-configuraties die de akoestische prestaties verbeteren, kunnen net zo goed worden toegepast op een conventionele helikopter.
Hill is er dus van overtuigd dat het pad dat hij voor de HX50 en HC50 heeft gekozen de juiste is! En intussen wachten we met spanning op de eerste tekenen van leven van de gVTOL GT-50 turbine...