De DisruptiveLab concepthelikopter van Airbus, ontworpen om technologie te testen die de CO2-uitstoot aanzienlijk zal verminderen, vloog voor het eerst in januari 2023. Tomasz Krysinski, hoofd onderzoek en innovatie bij Airbus Helicopters legt de innovaties binnenin uit.
Helikopters vertegenwoordigen momenteel minder dan 1% van de CO2-uitstoot van de luchtvaart, maar om te proberen de planeet te beschermen voor toekomstige generaties, heeft Airbus het terugdringen van de koolstofemissies van zijn producten tot een absolute prioriteit gemaakt. "Bij Airbus Helicopters zijn we toegewijd aan de IATA-doelstelling om tegen 2050 netto nul te vliegen", zegt Krysinski. "Dit is een belangrijke drijfveer voor onze innovatiestrategie."
"We hebben een sterke routekaart om de IATA-doelstelling te halen, die verschillende oplossingen omvat: te beginnen met het gebruik van alternatieve brandstoffen en de verdere ontwikkeling van hybridisatie en elektrificatie - zoals de CityAirbus NextGen , ons Advanced Air Mobility-prototype." Dit nieuwe tijdperk van verticale lift zal echter niet van de ene op de andere dag plaatsvinden. Daarom is een belangrijk onderdeel van de innovatiestrategie van Airbus gericht op het introduceren van innovaties die de CO2-uitstoot verminderen.
Nieuwe innovaties testen om massa en luchtweerstand te verminderen
Om de volgende generatie innovaties te ontwikkelen, vertrouwt Airbus op verschillende vliegende laboratoria om snel nieuwe technologieën te ontwikkelen. Het DisruptiveLab is een gloednieuwe demonstrator die op 13 januari 2023 voor het eerst vloog, met een totaal nieuwe architectuur. Dit nieuwste vliegende laboratorium zal een volledig parallel hybride voortstuwingssysteem testen waarmee batterijen tijdens de vlucht kunnen worden opgeladen. De nieuwe aerodynamische architectuur is bedoeld om het brandstofverbruik te verminderen door de massa en de luchtweerstand te verminderen.
Met als doel de CO2-uitstoot met 50% te verminderen, zullen veel innovaties worden getest en gepresenteerd op het DisruptiveLab. We bekijken de top vijf waar Tomasz het meest enthousiast over is:
- “De rotornaaf van een helikopter is verantwoordelijk voor ongeveer 40% van de luchtweerstand tijdens een vlucht. De naaf van de DisruptiveLab bevat ons volledige bladconcept met geïntegreerde dempers, dat volledig is verdicht. Vergeleken met eerdere helikopters biedt het een vermindering van 40% van de luchtweerstand. Het is echt een enorme stap vooruit.”
- Hoewel het misschien niet meteen duidelijk is dat het een bron van luchtweerstand is, kan het landingsgestel ook van invloed zijn op de aerodynamische prestaties. “Bij elke helikopter is er altijd een compromis tussen de rotor en het landingsgestel door grondresonantie. Hier testen we een compleet nieuw concept, het is sterk geïntegreerd en stelt ons in staat om de luchtweerstand aanzienlijk te verminderen.”
- De vorm van de romp is ook ontworpen om de efficiëntie te verbeteren. “We hebben 40 configuraties van de romp getest in een windtunnel. Met degene die we hebben geselecteerd, kunnen we de luchtweerstand met 20% verminderen in vergelijking met de vorige versie”, merkt Krysinski op. "We hebben ook de staart vereenvoudigd om onderhoud te verminderen."
- De Fenestron is ook opnieuw ontworpen om het aantal mechanische onderdelen te verminderen, 40% minder in vergelijking met de vorige versie. Het beste mechanische onderdeel is het onderdeel dat u niet heeft, aangezien het nooit onderhouden hoeft te worden. Deze gemoduleerde Fenestron is nog stiller, makkelijker in onderhoud en ook de diameter van de naaf is verkleind. Dit verkleint een globaal deel van de staart, dus vermindert het dus de luchtweerstand.”
- Met het DisruptiveLab introduceren we ook reversibele hybridisatie, waarbij het vermogen van de turbine naar de batterijen wordt overgebracht en vice versa. Dit zal een grote reductie van de CO2-uitstoot mogelijk maken.
Met de Airbus Racer, de Disruptive Lab en de CityAirbus NextGen verkent Airbus Helikopters drie verschillende manieren van VTOL-vliegen voor de toekomst. Hoe de nieuwe generatie helikopters er zal uitzien, daar zullen we nog wel even op moeten wachten!
Foto © Airbus Helicopters