Helikopters als zeevracht? Ja, een hoe! We volgden logistiek specialist Petra Popieul van Herfurth Logistics die twee Super Puma's op de Antwerpse kade liet landen en om ze per boot naar Chili te verschepen.
De Super Puma's waren onderweg van Oostenrijk naar Chili om daar te worden ingezet als brandblushelikopters in het zomerseizoen terwijl wij hier mogen 'genieten' van de winter. En even zelf naar Chili vliegen is voor de helikopters omwille van vergunningen en kostprijs geen optie, dus is een boottocht de ideale oplossing.
En voor een dergelijke opdracht kent men maar een telefoonnummer: dat van Petra van specialist Herfurth Logistics. Met meer dan 15 jaar ervaring in het afhandelen van dergelijke speciale vrachten doen helikopteroperatoren beroep op haar specialistische ervaring en kunde.
Eenmaal dat de twee Super Puma's in Oostenrijk opstegen waren werd op de Antwerpse kade van MPET (MSC PSA European Terminal), de grootste containerterminal van Europa, alles klaargemaakt voor de veilige landing. Daarvoor is een speciale stockageplaats van zowat 2 ha aangelegd en komt ook een gespecialiseerde brandweerwagen ter plaatse. Alles is tot in de puntjes geregeld en niets wordt aan toeval overgelaten.
Wist je dat een Airbus Super Puma meer dan € 26 miljoen kost? Voor beide toestellen samen is een verzekeringsdekking van meer dan € 50 miljoen dan ook een absolute must. Handling op de kade in Antwerpen en Chili, een lange zeereis, de demontage en montage van de rotorbladen zijn allemaal kritieke punten waar iets kan misgaan en daarvoor is een transportverzekering noodzakelijk.
Na een succesvolle vlucht spotten we de twee Airbus Super Puma's als ze de Antwerpse CTR invliegen. De ervaren piloten weten de landingsplaats snel te vinden en ondanks een stevige wind kunnen ze hun zware helikopters probleemloos op de kade landen.
Onmiddellijk na de landing starten gecertificeerde technici met de demontage van de rotorbladen. Met een rotordiameter van maar liefst 16,2 meter heeft de Super Puma de langste rotorbladen: bijna 8 meter lang. Deze rotorbladen worden in speciale houten kratten met beschermde inleg geladen en klaargemaakt voor het transport. Petra heeft nu de handen vol aan de coördinatie met alle medewerkers en met de controle van alle taken, niets wordt aan toeval overgelaten.
Het inschepen van beide helikopters is ook geen sinecure. Om de helikopters op te tillen wordt een speciale tool aan de rotorkop bevestigd die het mogelijk maakt om de 5-ton wegende helikopters (leeg) met een containerkraan in het ruim van een immens cargoschip te laden.
Na de eerste gaat ook de tweede helikopter probleemloos het ruim in en de volgende ochtend vertrok het immense vrachtschip met nog een paar duizend containers richting Chili. En na het bosbrandenseizoen in Chili komen beide helikopters terug naar Europa om hier in onze zomer branden te gaan bestrijden.
Het was een leuke ervaring en we stonden verwonderd te kijken welke organisatie en veiligheidsmaatregelen nodig zijn om deze helikopters veilig en wel in een schip te laden. Expert Petra gaf ons telkens de nodige informatie om de ganse operatie te volgen. Bedankt!
Je kunt een video hiervan bekijken via deze link.
Foto's © Tom Buysse