Het blijft rommelen rond de Nederlandse kustwacht. Sinds de toekenning van de kustwachtoperatie's aan het Belgische NHV is het nooit rustig geworden rond dit dossier.
Op woensdag 27 november stuurde Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, een brief aan de Tweede Kamer waarbij ze aangaf dat er een onderzoek was gestart naar de 'levering van de SAR helikopterdiensten' omdat er onvoldoende zekerheid was over de SAR-dienstverlening. De minister wilde de Tweede Kamer begin 2020 te informeren over de uitkomsten van het onderzoek.
Dit onderzoek werd intussen uitgevoerd door deskundigen van KLM, Schiphol en de NLR. Het rapport dat de Minister aan de Tweede Kamer wilde overleggen is intussen in handen gekomen van het NRC Handelsblad die er op 6 januari 2020 een uitgebreid artikel over heeft gepubliceerd.
Een paar conclusies uit dit rapport konden we reeds lezen in de NRC:
- De Airbus Dauphin zou te weinig plaats bieden om een patient in de helikopter op een degelijke wijze te verzorgen
- De verpleegkundigen blijken zich zorgen te maken over hun veiligheid aan boord
- Bepaalde bemanningsleden zouden geen Nederlands noch voldoende Engels spreken
- Ook zou bepaalde uitrusting niet of onvoldoende aanwezig zijn
- en, en ....
Overigens zijn de experten van KLM en Schiphol ook direct betrokkenen bij deze zaak. De luchtvaartmaatschappij en de luchthaven hebben namelijk een gezamenlijk medisch bedrijf dat alle verpleegkundigen, apparatuur en geneesmiddelen voor de Kustwachthelikopters levert. Dus deze mensen moesten ook hun eigen bedrijf auditen.
In elk geval hebben KLM en Schiphol, na inzicht van het rapport, besloten hun medische dienstverlening voor de Kustwacht per eind Juni 2020 te beëindigen. Hoofdcontractor NHV zal tegen die datum in elk geval een alternatief moeten zoeken om de medische diensten te garanderen. Daarnaast zal NHV, als de uitgelekte informatie in de NRC correct is, ook aan de slag moeten om een aantal aspecten van zijn diensten aan te passen en te verbeteren.
Het is nu aan de minister om met de Tweede Kamer te overleggen hoe 'het rapport' zal worden opgepikt en welke actie's er zullen volgen. Of er hiermede een eind komt aan deze saga is nog de vraag. Dat een dergelijk rapport vervroegd naar de pers wordt gelekt maakt het duidelijk dat een aantal partijen rond dit dossier interesse hebben om deze discussie warm te houden met het oog op de aanbesteding van de kustwachthelikopter voor de periode na 2022. Eén ding is nu reeds klaar: de Nederlandse belastingbetaler zal in de toekomst veel meer moeten betalen voor zijn Kustwacht.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...