EASA heeft haar jaarlijks 'Safety Review' 2021 gepubliceerd. Zoals steeds boordevol data en nuttige informatie over de vliegveiligheid in Europa. Dit jaar is wel geen normale Safety Review omdat trends en vergelijkingen met vorige jaren niet echt opgaan. Covid-19 vliegbeperkingen hebben de normale evolutie in de luchtvaart in de periode 2020 volledig in de war gestuurd.
Toch blijft de Safety Review 2021 voor helikopters van belang omdat net helikopters door de Covid-19 pandemie minder hinder ondervonden en in EMS zelfs extra werden ingezet. EASA onderzoekt of en in hoeverre het aantal vlieguren van helikopters vergelijkbaar is met de voorgaande jaren. Hier een paar hoogtepunten uit het rapport.
Ongevallen en incidenten met commerciële en niet-commerciële helikopters
in alle EASA landen samen | Gemiddelde vorige 10 jaar | FY 2020 | Verschil % | Opmerking |
Dodelijke ongevallen | 10,8 | 4 | -63% | |
Niet dodelijke ongevallen | 53,4 | 24 | -55% | |
Zware incidenten | 13,6 | 18 | +32% | |
totaal met CS27 helikopter | 69,3 | 37 | -47% | heli < 3.175 kg |
totaal met CS29 helikopter | 8,8 | 9 | +2% | heli > 3.175 kg |
Overlijdens | 27,1 | 9 | -67% | |
Zwaar gewonden | 14,4 | 3 | -79% |
Duidelijk dat er een gevoelige vermindering is geweest in het aantal vlieguren bij de CS27, de kleinere helikopters, dan de voorgaande jaren. De gevoelige vermindering in het aantal ongevallen en incidenten is deels daaraan te wijten maar ook aan een reeds vroeger ingezette neerwaartse trend. Dat de zware incidenten tegen de trend in, met 32% stijgen is niet direct verklaarbaar.
Ongevallen en incidenten (subset) met niet-commerciële helikopters
in alle EASA landen samen | Gemiddelde vorige 10 jaar | FY 2020 | Verschil % | Opmerking |
Dodelijke ongevallen | 4,8 | 2 | -58% | |
Niet-dodelijke ongevallen | 34,5 | 15 | -57% | |
Zware incidenten | 5,1 | 7 | +37% | |
totaal met CS27 helikopter | 42,8 | 23 | -46% | heli < 3.175 kg |
totaal met CS29 heiikopter | 1,9 | 1 | -47% | heli > 3.175 kg |
Overlijdens | 10,8 | 5,3 | -51% | |
Zwaar gewonden | 5,3 | 3 | -43% |
Binnen de categorie niet-commerciële vluchten zijn vooral trainingsvluchten en pleziervluchten waar het merendeel, in 2020 75%, van de ongevallen en incidenten gebeuren. In de vorige 10 jaar was dit met gemiddeld 74% niet anders.
Er is hier dus werk aan de winkel om de opleidingen op zich en de ervaring van niet-commerciële piloten te verbeteren. We hebben reeds eerder aangegeven dat we als niet-commerciële piloten werk moeten maken van een regelmatige bijscholing na het verwerven van onze licentie.
De vliegscholen moeten hier een rol spelen want na het bekomen van hun licentie zijn er voor de private piloten te weinig mogelijkheden om hun praktische en theoretische kennis van het helikoptervliegen bij te schaven.
Lees hier het rapport, het onderdeel helikopters is te vinden tussen pagina 88 en 121.