Nu er duidelijkheid is over de omstandigheden waarin de Airbus EC135 politiehelikopter met call sign G-SPAO intussen zowat drie jaar gelden is gecrasht willen de nabestaanden van de 9 dodelijke slachtoffers ook duidelijkheid over de verantwoordelijkheden en de schadevergoedingen.
Het rapport van de Engelse Air Accidents Investigation Branch (AAIB) is zeer duidelijk: er was geen technische oorzaak voor deze crash, de oorzaak was heel banaal, een tekort aan brandstof. De ervaren piloot (meer dan 5.000 vlieguren) had verschillende waarschuwingen voor het nijpend brandstoftekort gekregen maar daarop niet correct gehandeld.
De AAIB heeft in het lijvige rapport alle aspecten van het ongeval onderzocht en beschreven maar de zo simpele oorzaak slaat ons eens temeer met verstomming. Het is een harde les voor ons als piloten dat je wat fuel betreft geen risico kunt nemen; je moet een fuelreserve van 30 minuten inbouwen!
En laat het ons niet vergeten, met onze helikopter hebben we een groot voordeel, als we onverwacht door welke reden dan ook zonder fuel zouden vallen kunnen we overal en direct landen: in een noodgeval zijn er geen beperkingen. Je zult het wel moeten uitleggen maar beter dat dan 9 dodelijke slachtoffers.