Bezig met laden...

Logboek

Nieuws uit de Benelux helikoptervloot (deel 1)

Nieuws uit de Benelux helikoptervloot (deel 1)

Onze maandelijkse rubriek 'Nieuws uit de Benelux helikoptervloot' starten we als gebruikelijk met info over de activiteit van onze helikoptervloot. De afgelopen maand december 2024 hebben we weer minder helikopteractiviteit geregistreerd boven de Benelux dan vorig jaar. Vooral de vele regen en duistere dagen zien we als de oorzaak van deze terugval van het aantal vliegbewegingen. En dit is nu reeds enkele maanden het geval maar we konden geen andere structurele oorzaken vinden die deze daling veroorzaken.

In december 2024 was de helikopteractiviteit de laagste van de afgelopen 4 jaar. In vergelijking met 2023 was de vliegactiviteit 5,3% lager, t.o.v. 2022 was de activiteit 17% lager en zelfs t.o.v. het coronajaar 2021 was de activiteit dit jaar 12% lager.   

December 2024: 1513 helikoptermeldingen boven de Benelux
December 2023: 1596
December 2022: 1810
December 2021: 1713
Nota: een helikoptermelding is een helikopter die op een dag minstens één vlucht maakt, maar dus ook meerdere vluchten kan maken.

 

Helikopters in het luchtvaartregister 

  • Het Belgisch civiel luchtvaartregister telde eind december 2024 nu 134 helikopters en de militaire vloot telt 18 helikopters.
  • De Nederlandse militaire vloot telt nu 72 helikopters, na de levering van de nieuwe Apache AH64E gevechtshelikopter en het civiele luchtvaartregister telde 76 helikopters. 

 

NHV krijgt nieuwe Airbus H145 voor Nederlands Loodswezen

Voor zijn nieuw contract met het Nederlands Loodswezen verving NHV zijn goede oude Airbus Dauphins door modernere Airbus H145 helikopters. De nieuwe helikopters zullen nog steeds vliegen vanop de vestiging van het Loodswezen op de Rotterdamse Pistoolhaven maar krijgen een knappe nieuwe hangar! 

De nieuwe vijfbladige Airbus H145 D3 werd op 11 december 2024 door de nieuwe CEO van NHV, Lars-Henrik Thorngreen, in ontvangst genomen in de Airbus Helicopters fabriek in het Duitse Donauwerth. Op 12 december kreeg het toestel zijn Belgische registratie als OO-NSP en op 16 december vloog het via het Duitse Hahn naar de NHV-vestiging op de Oostendse luchthaven. 

Binnenkort zal het toestel naar zijn Rotterdamse basis, Pistoolhaven, worden gevlogen. 

 

Heli & Co koopt Robinson R44 Raven II

De Robinson R-44 Raven II met registratie OO-SAF, die door de firma Heli Support sedert 14.10.21 werd verhuurd aan het Franse bedrijf Helicoptères de Camargue met thuisbasis te Montpellier / Camargues (Frankrijk) werd verkocht aan een nieuwe eigenaar.

Het toestel was sinds nieuw in 2008 geregistreerd is het Belgisch luchtvaartregister eerst voor SB Logistics, nadien voor GZ Trans en nadien voor Rudi Van Oostveldt (Staf Daneels). Het kreeg in 2021 een 12-jaars overhaul bij Aircraft Solutions. 

Het toestel werd door Heli Support bv op 05.12.24 officieel verkocht aan de firma Héli & Co met thuisbasis te Liège. Het is sedert 17.12.24 operationeel voor de nieuwe eigenaar. 

 

Schweizer 296C-1 met registratie PH-JDE terug ingeschreven

De rode Schweizer 296C-1 (300CB) die in mei 2023 ambtshalve werd uitgeschreven uit het register omdat het meer dan 1 jaar zonder geldig luchtwaardigheidsattest was, is sinds 18 december 2024 weer ingeschreven in het Nederlands register als PH-JDE.

Het toestel met bouwjaar 2007 was eerste geregistreerd als N86G in de VS, nadien als F-GNOP in Frankrijk en dan tot juli 2017 als D-HELM in Duitsland. Het werd op 28 juli 2017 een eerste maal in Nederland ingeschreven als PH-JDE. We hebben toen echter weinig bewegingen kunnen registreren van dit toestel.  

We kregen een foto van het toestel van Michael Yayannis (via Helionline) - met onze dank voor de medewerking.  

 

Oude Belgen

  • De Robinson R66 werd in 2020 nieuw in het Belgisch register ingeschreven als OO-GLN voor G-Force uit Lokeren (B), een bedrijf van Glenn Janssens. Een jaar later werd het toestel verkocht naar Tsjechië waar het werd ingeschreven met registratie OK-HMP voor operator Heli Tsjechië sro. Op 23 november 2023 werd het toestel officieel uit het Tsjechisch register geschrapt. We zijn nu op zoek waar het toestel zou zijn 'geland'.  Mocht je informatie hebben over de huidige activiteit / bestemming / basis van het toestel horen we het graag. 
  • De Airbus EC130 B4 met bouwjaar 2009 en serial 4716 werd in 2012 ingeschreven in het Belgisch register voor Peter van Zutphen met registratie OO-EVL werd een jaar later uitgeschreven en geëxporteerd naar de UK waar het werd ingeschreven als G-KAAZ. Het toestel verhuisde nadien de Verenigde Arabische Republiek als A6-FLB. Het toestel werd afgelopen zomer geëxporteerd naar Nieuw-Zeeland waar het werd ingeschreven als ZK-HXD.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *