Bezig met laden...

Logboek

Nieuwste Poolse AW101 maakt zijn maidenvlucht

Nieuwste Poolse AW101 maakt zijn maidenvlucht

Leonardo kondigde dinsdag aan dat de eerste Leonardo AW101 helikopter (testregistratie ZR285) bestemd voor de Poolse marine zijn eerste testvlucht heeft gemaakt op de terreinen van Leonardo in het Britse Yeovil. De AW101 is ook bekend onder de roepnaam Merlin.

Met deze vlucht demonstreerde Leonardo de functionele controles van de belangrijkste cascosystemen en het besturingssysteem, en overal werden motorhandlingcontroles uitgevoerd om het snelheidsbereik van het vliegtuig te bewaken. Nu gaat Leonardo verder met het testen van de op maat gemaakte missieapparatuur die op de helikopter is geïnstalleerd.

Een geïntegreerd team van Leonardo medewerkers in Polen, Italië en de UK werkt nauw samen om een hoogwaardige helikopter te bouwen voor de Poolse Defensie. Leonardo kreeg in april 2019 de bestelling voor vier helikopters van het type AW101 plus een uitgebreid geïntegreerd logistiek- en trainingspakket.

Het Poolse Leonardo bedrijf, PZL-Swidnik treedt op als hoofdaannemer en is verantwoordelijk voor de volledige uitvoering van het contract. Leonardo UK in Yeovil assembleert de helikopters.

De AW101 is bedoeld om verschillende missies uitvoeren voor de Poolse marine, waaronder Anti-Submarine Warfare (ASW) en Combat Search and Rescue (CSAR). 

De AW101 voor de Poolse Marine zal worden uitgerust met de modernste missiesystemen, waaronder een automatische piloot met SAR-modi, een datatransmissiesysteem, een tactisch navigatiesysteem en een beschermings- en verdedigingssysteem (passief en actief). Daarnaast zal de AW101 worden uitgerust met een tactische radio, een verkenningsradar, een observatiesensor (FLIR) en een S-mode transponder. Het zal ook worden uitgerust met een 12,7 mm machinegeweer.

De helikopter zal worden geoptimaliseerd met medische en reddingsapparatuur, waaronder twee lieren en een systeem voor het dragen van lasten op de externe ophanging. Daarnaast zal de AW101-vloot worden uitgerust met een nooddrijversysteem, reddingsvlotten en een overlevingskit voor koud klimaat.

Leonardo schat dat het zowat 700 vlieguren nodig zal hebben om voor de vier AW101 helikopters de brede scala aan missie- en klantspecifieke wijzigingen ten opzichte van de standaard AW101 te ontwikkelen en te valideren.

De standaard Leonardo AW101 is al in gebruik in enkele van de belangrijkste NAVO-landen, zoals Italië, het VK, Canada, Denemarken, Noorwegen en Portugal.

  • Foto rechts van het Poolse testtoestel: copyrights Leonardo
  • Foto links van een reeds actieve Italiaanse AW101: credit to Peng Chen

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *