We volgen het project FlightOS van SkyRyse sinds de start in 2018. FlightOS is een sterk geautomatiseerd vluchtcontrolesysteem en een universele cockpit die veiligheid op commercieel niveau naar general aviation. De intuïtieve, gebruiksvriendelijke bedieningselementen nemen de complexiteit van het leren vliegen weg, waardoor het besturen van elke helikopter eenvoudig, verstandig en veilig wordt. SkyRyse wil van zijn FlightOS een soort Windows voor de luchtvaart maken: universeel en op elke helikopter toepasbaar.
Skyryse voert nu een dagelijkse, actieve vluchtcampagne uit, mogelijk gemaakt door fly-by-wire en de FlightOS-interface van het bedrijf. Skyryse test FlightOS actief in een Robinson R44 sinds 2018 en en in de Robinson R66-testbed sinds 2022. Met de volwassenheid van FlightOS en vooruitgang in vereenvoudigde operaties, verplaatst Skyryse nu zijn dagelijkse FlightOS-tests naar de Robinson R66, de helikopter waarin het van plan is zijn STC (aanvullend typecertificaat) te behalen bij de FAA (Federal Aviation Administration). Het Robinson R66-testbed bevat nu productieversies van zowel FlightOS als een volledige productie-representatieve sensorsuite, wat de aanstaande marktintroductie van Skyryse bevestigt.
Door middel van een nieuwe "clean-sheet"-benadering heeft Skyryse 's werelds eerste universele cockpit opnieuw ontworpen met een vereenvoudigde interface en een fly-by-wire-systeem, waardoor de veiligheid en het gemak van het besturen van een vliegtuig voor algemene luchtvaart wordt vergroot.
Het FlightOS systeem biedt situationeel bewustzijn en real-time feedback over vluchtprestaties en automatiseert complexe vluchtfuncties, waaronder opstijgen, landen en grondvermijding.
In de Robinson R66-testhelikopter zijn alle mechanische bedieningselementen rond de linker stoel verwijderd en vervangen door de productieversie van het FlightOS softwaresysteem en de sensorsuite die ook zal worden toegepast op de helikopter van het bedrijf dat de voor FAA-typecertificering wordt ingezet.
De Robinson R44 was het eerste FlightOS testhelikopter van het bedrijf in 2018, met behoud van de traditionele mechanische en handmatige bediening terwijl de helikopter door FlightOS werd bestuurd. De toegenomen tests in de Robinson R66 valideren vijf jaar onderzoek naar vluchtcontrole en vlucht-envelopbeheer, wat een aanzienlijke vooruitgang in de richting van certificering betekent.
"Met vijf jaar vliegtesten en ontwikkeling bevinden we ons nu in een fase van onze vluchtcampagne waarin de besturings- en sensorsuite de helikopter elke dag met succes bestuurt.", aldus Dr. Mark Groden, oprichter en CEO van Skyryse. "Door de handmatige systemen te vervangen en FlightOS actief te testen, hebben onze systemen nu reeds een verleden van vijf jaar vliegtesten. Het idee van eenvoudigere, veiligere vluchten zal zeer binnenkort werkelijkheid worden, niet over tientallen jaren."
Het bedrijf heeft nauw samengewerkt met de FAA en is overeengekomen dat er geen nieuwe regelgeving nodig is, aangezien FlightOS voor 100% bestaat uit bekende en gecertificeerde onderdelen en technologieën, waarmee Skyryse de leiding neemt op het gebied van geavanceerde luchtmobiliteit.