De overleden Frank Robinson (1930-2022), oprichter van Robinson Helicopter Company (RHC), wordt opgenomen in de National Aviation Hall of Fame. Deze eer komt Robinson toe voor het ontwerp, de certificering en de fabricage van de helikoptermodellen R22, R44 en R66. Het is een erkenning van Robinsons bijdragen aan de luchtvaartindustrie en de erfenis die hij heeft achtergelaten.
Frank Robinsons zoon en voormalig President en CEO van Robinson Helicopter, Kurt Robinson, aanvaardde deze eer namens zijn vader tijdens de Newsmakers Lunch bij NBAA BACE in Las Vegas gisteren. De officiële inductie in de Hall Of Fame zal plaatsvinden tijdens de 61e Enshrinement Ceremonies in Wichita, Kansas, op 18 en 19 september 2025.
Sinds de oprichting in 1962 heeft de National Aviation Hall of Fame meer dan 200 van de meest vooraanstaande lucht- en ruimtepioniers van het land opgenomen. De lijst met eregasten omvat de Wright Brothers, Amelia Earhart, Lawrence Dale Bell, Charles Lindbergh en meer.
"Frank Robinsons bijdragen aan het gebied van helikoptertechniek hebben een diepgaande en blijvende impact gehad op de burgerluchtvaart", aldus David Smith, President en CEO van Robinson Helicopter Company. "Zijn innovatieve ontwerpen en toewijding aan veiligheid hebben generaties piloten en luchtvaartprofessionals over de hele wereld geïnspireerd. We zijn echt vereerd om zijn nalatenschap voort te zetten en veilige, toegankelijke en eenvoudig te onderhouden helikopters te blijven leveren."
Zijn leven en werk
Robinsons fascinatie voor helikopters begon in 1939, toen hij negen was, toen hij in de Seattle Post-Intelligencer een foto zag van Igor Sikorsky die in zijn VS-300-helikopter vloog, een foto die Robinson boeide en de koers uitstippelde voor zijn levenswerk.
Hij behaalde een BSME-diploma aan de Universiteit van Washington en ging later naar de Wichita State University's graduate aeronautical engineering school. Zijn carrière begon aan het eind van de jaren '50 bij Cessna en ging door tot in de jaren '60 en werkte voor vele toonaangevende luchtvaartbedrijven, waaronder Bell en Hughes. In 1973, op drieënveertigjarige leeftijd, en omdat hij geen van zijn werkgevers kon interesseren voor het idee voor een eenvoudige, persoonlijke helikopter, nam hij ontslag bij Hughes en richtte Robinson Helicopter Company op in zijn huis in Palos Verdes, Californië.
Zes jaar later, ondanks veel critici en het overwinnen van enorme obstakels, kreeg Robinson een FAA-certificering voor zijn R22-helikopter met twee plaatsen en een zuigermotor. Het onbekende helikopterbedrijf leverde zijn eerste productie R22 in oktober 1979. In 1989 had de R22 voet aan de grond gekregen in de algemene luchtvaart,
In het begin van de jaren 1990, toen hij het potentieel voor een lichte middelgrote helikopter realiseerde, introduceerde Robinson de R44 met zuigermotor. De bestellingen voor de R44 stapelden zich snel op en het bedrijf werd een grote speler in de helikopterindustrie.
In 2005 start Frank Robinson weer een nieuw project: de R66, een vijfzitter turbine helikopter. Rolls Royce ziet het toekomstig succes en bouwt een speciale turbine voor de R66. Vijf jaar later, op 25 oktober 2010 krijgt Frank Robinson de FAA-certificatie voor de vijfzitter R66. Intussen zijn er meer dan 1.000 R66 helikopters gebouwd en hebben die samen meer dan 1,2 miljoen vlieguren geboekt.
Robinson's meedogenloze vastberadenheid leverde hem het respect op van zowel collega's als concurrenten. Robinson wordt in bepaalde luchtvaartkringen liefdevol een rockster genoemd en ging in 2010 op 80-jarige leeftijd met pensioen.
Foto's © Robinson Helicopter Company