Bezig met laden...

Logboek

Allereerste helikoptervluchten met SAF in de VAE

Allereerste helikoptervluchten met SAF in de VAE

ADA (Abu Dhabi Aviation) en Leonardo zijn verheugd te kunnen aankondigen dat een Leonardo AW139 van ADA, een medium bi-turbine helikopter, op 28 en 30 november in Abu Dhabi twee vluchten heeft uitgevoerd waarbij de turbines werden aangedreven door een mengsel met SAF (Sustainable Aviation Fuel) en klassieke Jet A-1 (kerosine) brandstof. Op de tweede vlucht waren er hoogwaardigheidsbekleders van de VAE (Verenigde Arabische Emiraten) en vertegenwoordigers van de industrie aan boord.

Deze vluchten met een SAF-mengsel op een commerciële ADA-helikopter markeerden een primeur in de VAE en het Midden-Oosten. Dit initiatief en deze prestatie tonen het vermogen en de actieve inzet van ADA en Leonardo om de impact van de luchtvaart op de wereldwijde koolstofemissies te verminderen. In dit verband bevestigde de heer Nader Ahmed Al Hammadi, voorzitter van Abu Dhabi Aviation, dat zijn bedrijf graag wil samenwerken met zijn strategische partners om de CO²-uitstoot door de luchtvaartsector te verminderen en bij te dragen aan het bereiken van de klimaatdoelstellingen van het land.

Gian Piero Cutillo, MD van Leonardo Helicopters, zei: "De SAF-vluchten in de VAE, uitgevoerd door ADA's AW139, hebben aangetoond wat er mogelijk is ter ondersteuning van het verduurzamen van de luchtvaart. Deze technologie kan snel echte voordelen opleveren en is direct beschikbaar. We zetten ons in om onze krachten te bundelen met autoriteiten, leiders van de energie-industrie en dienstverleners op het gebied van helikopters om het gebruik van SAF te stimuleren om de vermindering van de koolstofvoetafdruk te ondersteunen." 

Zijne Excellentie Saif Mohammed Al Suwaidi, de directeur-generaal van de General Civil Aviation Authority, verklaarde "Op de 24 november, aan het einde van de derde ICAO-conferentie over luchtvaart en alternatieve brandstoffen, georganiseerd door de VAE, was de wereld getuige van de lancering van het 'Dubai Framework for Sustainable Aviation Fuel', dat het begin is van de weg naar een duurzamere toekomst van de luchtvaart, met als doel om tegen 2050 nul emissies CO² te bereiken". 

Een helikopter die met een 50% SAF mengsel vliegt is in het afgelopen jaar geen unicum meer. Maar dat men ook in de 'olielanden' begint na te denken over duurzaamheid van de luchtvaart en verminderen van het gebruik van de fossiele brandstoffen in een helikopter is nieuw. Overigens hebben zowel Safran als Pratt & Whitney al een lijst vrijgegeven met helikopterturbines die zonder problemen nu reeds met een 50/50% mengsel SAF - Jet A-1 kunnen vliegen.  

Foto's © Leonardo Helicopters    

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *