Russian Helicopters heeft de eerste marine testen met de Ka-52K met succes afgewerkt.
"De conclusie is dat de helikopter perfect past op een vliegdekschip en van daaruit zijn taken kan afwerken." aan het woord is Vladislav Savelyev, deputy general director van Russian Helicopters.
De Russische Marine heeft de ontwikkeling van de Ka-52K geaccepteerd en zal de eerste gebruiker zijn. De Ka-52 is een multi-role helikopter en kan naast transport, patrouille en SAR ook ingezet worden als gevechtshelikopter. Russian Helicopters specificeert verder dat de moderne avionics suite de helikopter toelaat op te navigeren op zee, en dat de Ka-52K ook uitgerust is met een specifieke radiouitrusting voor navigatie op korte afstand. De toestel is uitgerust in corrosie vrije materialen.
Financieel resultaat van Russian Helicopters
Naast de informatie van de Ka-52K kregen we ook de resultaten van Russian Helicopters over het jaar 2016 binnen. Russian leverde 189 helikopters aan zijn klanten, dat is 10.8% minder dan in 2015. De achteruitgang is deels te wijten aan de wereldwijde stagnatie in de helikopter wereld maar ook aan het stopzetten van de samenwerking met de Oekrainse motorenbouwer Motor Sich.
De fabrieksbacklog telt 396 firm orders eind 2016, voor een totaal van 466 billion roebel (= $8.63 billion). Het orderboek is ook 5.7% lager in aantallen dan vorig jaar maar 17.7% hoger in waarde.
De gecorrigeerde EBITDA (Earnings Before Interest Tax Depreciation and Amortisation) was 40,921 billion roebel (= $757mio) in 2016, 37.6% lager dan 2015. Al bij al een zwak resultaat.