Bezig met laden...

Logboek

Kort nieuws: Leonardo - Archer & United Airlines - Helikopter en gifcapsules - Frankrijk/India

Kort nieuws: Leonardo -  Archer & United Airlines - Helikopter en gifcapsules - Frankrijk/India

Leonardo en AAM (Advanced Air Mobility)

Als onderdeel van haar 'Be Tomorrow - Leonardo 2030' experimenteert Leonardo nu met een 130kg wegende elektrische drone (eVTOL) die een nuttige lading van 25 kg kan vliegen. De testen gingen door in en boven de stad Turijn. Het project 'Sumeri: Si Salpa' laat de eVTOL vliegen met een Beyond Visual Line of Site (BVLOS) controle systeem. De drone wordt bediend door operatoren in een controlecentrum. De testvluchten werden gefaciliteerd door een ATC (air traffic) management software platform ontwikkeld door D-Flight.

 

Urban Air Mobility, Archer en United Airlines: een miljardenhuwelijk

We volgden deze week met interesse de halvering van de beurskoers van de Chinese dronefabrikant EHang (klik hier). Op een of andere manier moesten we toch denken aan de enorme zeepbel, die destijds de dotcom-crisis inluidde. Ook in de UAM-wereld, de mobiliteit met luchttaxi's, lijkt zich een zeepbel te ontwikkelen. EHang was eerst meer dan $6 miljard waard, nu $3,7 miljard. De vraag blijft: waar zit die waarde in het bedrijf? 

Archer Aviation, een start-up die een elektrische luchttaxi ontwikkelt, gaat zich via een SPAC op de NYSE, de beurs van Wall Street, nestelen met een waardering van niet minder dan $3,8 miljard. Tot op heden had Archer $60 miljoen kapitaal opgehaald.

Naast zijn kapitaalinjectie in Archer Aviation heeft de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United Airlines ook een conditionele bestelling geplaatst voor 200 elektrische UAM's ter waarde van $1 miljard met een optie voor nog eens 100 stuks.   

Tot op heden heeft Archer enkel een paar schaalmodellen van zijn UAM gebouwd en hoopt later dit jaar een eerste prototype te tonen van zijn eVTOL. Certificatie door de FAA is gepland voor 2023 waarna de produktie op grote schaal zou kunnen starten. Ook hier de vraag: waar zit de waarde in het bedrijf?

 

Helikopters, gifcapsules en lokdozen

Op het Australische eiland Lord How is reeds twee jaar geen muis of rat meer gezien...dank zij de helikopters. Honderd jaar heerste op Lord How een immense rattenplaag die de natuur zwaar aantastte. Door inzet van 19.500 lokdozen en een bombardement met duizenden gifcapsules uit helikopters kon deze natuurramp een halt worden toegeroepen. Lees hier het artikel in Trouw van 20 februari 2020.  

 

Frankrijk en India bespreken de AS565 Panther helikopter

Gedurende de jaarlijks Frans - Indische strategische bespreking heeft de adviseur van President Macron aan India voorgesteld om in het kader van een militaire deal de Airbus AS565 helikopter assemblagelijn te verhuizen naar India.  De AS565 is de militaire versie van de AS365N - Dauphin. Airbus heeft reeds eerder besloten de produktie van dit toestel in Marignane (FR) te staken. India wil reeds langer 111 marine helikopters aankopen van een buitenlandse fabrikant maar de produktie in India laten gebeuren. 

Indische functionarissen zien meer heil in de NUH (Naval Utility Helicopter) van HAL (Hindustan Aeronautics Ltd) omdat dan technologie en onderhoud in Indische handen blijven. Maar het Indische leger was niet altijd even gelukkig met de helikopters die staatsbedrijf HAL volledig zelf ontwikkelde. HAL heeft reeds in het verleden de Lama en de Alouette onder licentie gebouwd.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *