Het lijkt op een processie van Echternacht maar het is de aanbesteding voor de vervanging van de Duitse zware transporthelikopter Sikorsky CH-53G.
Na tweemaal de aanbesteding te hebben stilgelegd geeft de Duitse Defensieminister nu weer groen licht voor deze aanbesteding. Het potentiele order behelst de vervanging van de 70 zware transporthelikopters CH-53G Stallion door 40 à 60 nieuwe toestellen.
Zoals bij de vorige twee pogingen zijn er slechts twee spelers in de running. Sikorsky stelt voor de huidige CH-53G te vervangen door de nieuwe CH-53K King Stallion. Boeing van zijn kant wil de CH-53G vervangen door de robuuste en bewezen Chinook CH-47F. De eerste prijsaanvraag werd geannuleerd omdat het Duitse parlement het nodige budget niet had vrijgemaakt en de tweede prijsaanvraag werd geannuleerd omdat de voorstellen te duur uitvielen in vergelijking met het budget.
In haar nieuwe prijsvraag heeft de Duitse Defensie aangegeven dat ze deze keer een voorstel wil op basis van normale versies van de CH-47F en de CH-53K. Of dit het uiteindelijke prijsniveau sterk zal verbeteren is alsnog de vraag. Anderzijds is er ook de publieke uitval van generaal Zorn, die in oktober vorig jaar twijfels uitte over de peperdure 'technologische' helikopters van het Duitse leger, die niet nauwelijks inzetbaar zijn door allerlei problemen.
Punt is dat zowel Boeing als Sikorsky zich verbonden hebben met een consortium van vooral Duitse bedrijven die bepaalde werkzaamheden in Duitsland zullen uitvoeren. Deze zogenaamde 'economische tegenprestatie' komt met een prijskaartje die Defensie blijkbaar niet zomaar wil bekostigen.
Ondanks alles moet de Duitse Bundeswehr zijn CH-53G vervangen want de kosten voor de reparatie's en normaal onderhoud lopen hoog op en de beschikbaarheid van de Stallion is vrij beperkt geworden.
Sikorsky claimt de beste kansen voor haar nieuwste transporthelikopter. Maar de problemen die opgedoken zijn bij het eerste geleverde toestellen aan de US Army zullen ook het Duitse leger wel aan het denken zetten. Deze problemen zijn intussen grotendeels opgelost maar zullen vermoedelijk de indienststelling van de King Stallion bij de US Marines vertragen.
Boeing zweert het bij een relatief betere prijs en een robuust, gedegen en ervaren toestel dat 'off the shelf' kan worden geleverd en geen kinderziektes meer moet doormaken.