Bezig met laden...

Logboek

Chinook CH-47F versie Block II heeft problemen met nieuwe rotorbladen

Chinook CH-47F versie Block II heeft problemen met nieuwe rotorbladen

Boeing heeft haar laatste versie van de Chinook, de CH47-F Block II, uitgerust met de ACRB's, de Advanced Chinook Rotor Blade's. Het Pentagon heeft nu een rapport uitgebracht van testen met deze configuratie.

In het rapport stelt het hoofd van de testafdeling dat de Chinook CH-47F Block II overdreven vibraties produceert zowel bij grondtesten, in hover als in voorwaartse vlucht. Deze vibraties kunnen de veiligheid van de vlucht in het gedrang brengen aldus het rapport. Ook de bemanningen verklaarden dat ze door deze vibraties sneller vermoeid werden en ook andere fysiologische verschijnselen vertoonden. 

De Block II versie van de CH-47F heeft een aantal specifieke veranderingen:

  • de speciale ACRB rotorbladen (op de foto zie je de speciale vorm van de nieuwe rotorbladen)
  • wijzigingen aan het aandrijfsysteem (om meer vermogen naar de rotor te brengen)
  • versterkte structuur van het toestel
  • niet-gesegmenteerde lichtere brandstofcellen
  • en een paar ander minder belangrijke wijzigingen.

In het rapport wordt naast de problemen met de nieuwe rotorbladen ook vastgesteld dat het extra vermogen aan het aandrijfsysteem prima werkt. De brandstofcellen daarentegen vielen ook door de mand. Bij testen werd vastgesteld dat deze niet-zelfsluitend waren en dus zeer onveilig in geval van incident.  

In principe moet het Pentagon in april beslissen over de productie van het toestel, maar de huidige status van de testen laat deze beslissing helemaal niet toe. Er zijn duidelijk te weinig testen die toelaten om hierover een positieve beslissing te nemen en het project naar de volgende mijlpaal te laten evolueren. 

Deze problematiek staat natuurlijk in het midden van een discussie tussen het Pentagon en het Amerikaanse Congres. Het Pentagon wil minder investeren in de Chinook ten voordele van de FVL-programma's (Future Vertical Lift). Dit is tegen de wil van het Congres die de Chinook verder willen sponsoren omdat Boeing ermee dreigt om in de Chinook fabriek in Mesa, Arizona meerdere productielijnen stil te leggen, met verlies aan arbeidsplaatsen tot gevolg.

Hoelang de noodzakelijke aanpassingen aan de BlockII zullen duren is niet bekend. Wel is het nodig dat de ACRB rotorbladen gebruikt worden om de extra 900 kg draagkracht te realiseren. Het wordt dus nog even zweten rond de tekentafels en CAD systemen van Boeing en zijn toeleveranciers om de problemen weg te werken.

Voor alle duidelijkheid: dit is niet het model Chinook CH-47F MYII CAAS welke Nederland heeft aangekocht bij Boeing. Meer info over dit type kun je hier nalezen.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *