Bezig met laden...

Logboek

FAA geeft AD uit voor Robinson R44 helikopters

FAA geeft AD uit voor Robinson R44 helikopters

De FAA geeft een nieuwe AD (Airworthiness Directive - luchtwaardigheidsrichtlijn) uitgegeven voor alle Robinson Helicopter Company Model R44 en R44 II helikopters. EASA heeft deze AD intussen overgenomen. Deze AD werd ingegeven door meldingen van een gebroken juk (yoke) op de aandrijfas van motor naar hoofdrotor (M/R) aandrijving als gevolg van vermoeidheidsscheuren. 

Deze AD vereist visueel inspectie van de flexplaat-assemblage inclusief elke flexplaatbout, en afhankelijk van de inspectieresultaten, het verwijderen van een getroffen onderdeel uit dienst en het vervangen van een getroffen onderdeel door een luchtwaardig onderdeel.

De AD vereist ook het verwijderen van een bepaald type yoke (juk) uit dienst na een bepaald aantal diensturen (TIS = Time In Service) of een bepaald aantal jaren, of als alternatief voor het verwijderen van het onderdeel uit dienst, het uitvoeren van een visuele inspectie met 10× of hogere vergroting en, indien nodig, een magnetische deeltjesinspectie. De FAA geeft deze AD uit om de onveilige toestand van deze producten aan te pakken.

Deze luchtwaardigheidsrichtlijn met een indicatie van de kostprijs van de eventuele aanpassingen (die je hier kunt consulteren),  is van toepassing vanaf 31 oktober 2024.

 

Waarom deze AD?

Na ontvangst van een rapport over een defecte juk in het M/R-aandrijfsysteem, heeft de FAA Special Airworthiness Information Bulletin AIR-22-08 uitgegeven, gedateerd 11 april 2022 (SAIB) om eigenaren en exploitanten van alle Robinson Helicopter Company Model R44-helikopters te herinneren aan het belang van het naleven van bestaande inspectieprocedures in de toepasselijke bedienings- en onderhoudshandleidingen.

Volgens Robinson Helicopter Company was de juk gebroken door vermoeiingsscheuren en onjuiste torsie bij het boutgat en de jukdoorsnede. Nadat de FAA de SAIB had uitgegeven, meldde Robinson Helicopter Company een extra incident op een Model R44-helikopter waarbij de juk was gebroken en los was geraakt van de aandrijflijn, opnieuw door vermoeiingsscheuren en onjuiste torsie.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *