Gedurende de intussen afgelopen MAKS Airshow in Moscou hebben Russian Helicopters en het Duitse Liebherr-Aerospace een overeenkomst ondertekend voor de levering van een specifiek airco systeem voor de nieuwe VRT-500 turbinehelikopter.
De keuze van een West-Europese leverancier voor de uitrusting van de VRT-500 toont eens temeer dat het Russian Helicopters menens is om haar nieuwe helikopter ook in West-Europa te verkopen. De Russian Helicopters VRT500 is ook in Nederland bekend geworden omdat Heliflight als eerste Europese helikopteroperator voor de VRT500 gekozen heeft. Wanneer Heliflight zijn helikopter zal krijgen is niet bekend maar we vermoeden dat 2024 de vroegst mogelijke datum zal zijn.
Het omgevingscontrolesysteem van Liebherr-Aerospace is voor het koelen gebaseerd een dampkoeling systeem met een compressor. Voor de verwarming gebruikt het systeem warme lucht van de turbinemotor. Het elektronisch controlesysteem om een constante temperatuur te garanderen is ook ontworpen en gebouwd door Liebherr Aerospace.
Russian Helicopters hecht veel belang aan dit speciaal airco systeem gezien de verschillende soorten operaties die de VRT-500 zal uitvoeren. Het gaat van taxivluchten, privaat gebruik, toeristische rondvluchten, nieuwsgaring tot logistieke en medische operatie's.
Liebherr Aerospace is hiermede niet aan zijn proefstuk toe. In de helikopterwereld is het bijvoorbeeld reeds partner van Leonardo bij de bouw van de AW189 helikopter. Voor dit toestel levert Liebherr Aerospace drie systemen: het volledige landingsgestel en besturing, het airco systeem en het vluchtcontrolesysteem op basis van 'fly-by-wire' actuators voor de hoofd- en staartrotor. Ook voor de Leonardo AW149 levert Liebherr Aerospace een aantal specifieke systemen.
Naast helikopters levert Liebherr ook systemen voor vliegtuigen. Zo zijn Airbus en Boeing vliegtuigen uitgerust met systemen van Liebherr.
Liebherr Aerospace is ook een stichtend lid van Clean Sky 2, de twee fase van Europa's Clean Sky Joint Technology Initiative (JTI). Doel van dit initiatief is om bij vliegtuigen de CO² met 50% te verlagen, de stikstofoxide (NOX) met 80% te verlagen en geluidvervuiling met 50%. Liebherr Aerospace en Liebherr Electronics zijn in dit project betrokken voor ontwikkeling van technologieen voor 'meer elektrische vliegtuigen en helikopters', vluchtcontrole en aircosystemen.