Eric Van Hal, ex-CEO van NHV voor de arbitragerechtbank tegen NHV-hoofdaandeelhouder Ardian
Het financieel dagblad De Tijd berichtte op 17/9 dat Eric Van Hal, stichter en ex-CEO van NHV, een zaak heeft aangespannen voor de arbitragerechtbank Cepani over de waardering van zijn resterende 25% aandelen en een aandeelhouderslening. Het investeringsfonds Ardian ontsloeg Van Hal in maart 2019 en oefende een optie uit om diens aandelen over te nemen. Partijen zijn het niet eens over de prijs die Ardian hiervoor betaalde. Cepani, het Belgisch Centrum voor Arbitrage en Mediatie, moet nu pogen een consensus te bereiken of hierover nu een oordeel te vellen.
SuperPuma crash in 2013 die 4 levens kostte kon vermeden worden
In maart 2016 publiceerde de Britse AAIB het betreffende ongevalsrapport. Daarin kon je lezen dat de oorzaak van de crash een "Vortex Ring State" betrof waarbij te traag werd gevlogen en te snel werd gedaald. Voor het proces over de fatale crash met 4 dodelijke slachtoffers heeft expert Mr Prior samen met drie collega's een rapport voorgelegd die de verantwoordelijkheid voor het ongeval duidelijk en alleen bij de piloten legt. Gedurende het onderzoek werd ook duidelijk dat er geen technische problemen waren aan de helikopter. (zie foto van de G-WNSB)
Robinson Raven II met registratie OO-CAT in het Belgisch register opgenomen
Op 14 september 2020 werd een Robinson R44 Raven II ingeschreven als OO-CAT in het Belgisch register op naam van helikopterschool TopCat uit Koksijde. Het toestel vloog eerder in de UK met registratie G-OONA.
Microsoft Flight Simulator - nieuwe versie
Microsoft heeft een nieuwe generatie van haar Flight Simulator op de markt gebracht. Experten noemen het een schitterende 'showcase' van de kennis en mogelijkheden van Microsoft. Maar voor we allemaal de standaard of premium editie gaan kopen moeten we er wel bijvertellen dat er in de huidige versie geen plaats gemaakt is voor een helikopter. Toch heeft Microsoft beloofd om hier snel wat aan te doen en binnenkort een helikopter toe te voegen aan de toestellen die je kunt vliegen op de flight simulator. Klik hier
Boeing betrekt ook Rolls Royce Deutschland in haar Duitse Chinook aanbieding
Het Duitse STH programma is bijna aan zijn ontknoping. In de komende maanden gaat de Duitse Defensie en de regering in Berlijn de knoop doorhakken wie de opvolger mag leveren voor de Sikorsky CH-53E transporthelikopters. De CH-53E helikopters worden vanaf 2025 uit dienst genomen. Het plan is dat de bestelling begin 2021 zou worden geplaatst bij Boeing of Sikorsky en dat de eerste nieuwe helikopters in 2023 zouden worden geleverd. Het Duitse parlement heeft intussen de nodige budgetten (een bedrag tussen de 3,5 en 5,5 miljard euro) voor dit project vrijgemaakt.
Boeing heeft reeds een consortium samengesteld van Duitse partnerbedrijven die zullen samenwerken om de Chinook in de komende jaren een hoge inzetbaarheid te garanderen. Dat was overigens het zwakke punt van de Sikorsky CH-53E. Om deze inzetbaarheid ook op gebied van de Honeywell T-55 turbines te garanderen heeft Boeing ook de Duitse onderhoudsvestiging van Rolls Royce turbines betrokken in de deal. Rolls Royce zal met goedkeuring van Honeywell het onderhoud verzorgen van de T-55 turbines.