Bell heeft intussen de speciale behendigheidstesten van de V-280 Valor met succes beeindigd. Behendigheid bij trage snelheid is een belangrijk aspect voor de tiltrotor omdat zulks bij de voorganger de V-22 niet het sterkste punt was.
De V-280 Valor heeft nu kunnen demonstreren dat haar behendigheid aan de vereisten van de US Army Level 1 Handling Qualities, de hoogste standaard op dat vlak, voldoet. Bell is vooral opgetogen dat ze deze ontwikkeling kunnen verder zetten binnen hun zeer agressief tijdsschema.
Bell werkt nu vooral verder aan de mogelijkheden van de V-280 Valor binnen het Future Vertical Lift programma.
De laatste resultaat van de testen van de V-280 Valor is vrij impressionant:
- Voorwaartse vlucht met een TAS van meer dan 300 Kts
- 110 vlieguren en 225 draaiende rotoren
- bochten bij meer dan 50 graden
- 4.500 voet p/m klimsnelheid
- duurvlucht op 11.500 voet
- ferryvlucht van meer dan 370 NM
- fly-by-wire controls volledig operationeel
- wisselen in vlucht tussen kruisvluchtmode en take-of & landing mode
De Bell V-280 Valor blijft zijn voorsprong in de ontwikkeling en testen behouden op concurrent Sikorsky / Boeing met de SB-1 Defiant. Toch liggen beiden binnen het schema van het FVL (Future Vertical Lift) programma van het Amerikaans leger.
Foto copyright: Bell