Airbus Helicopters heeft in 2021 een knap parcours gereden (of gevlogen..). De financiele resultaten waren prima en het aantal nieuwe orders steeg met 54% waardoor het bedrijf nu een orderboek heeft van 739 helikopters of werkzekerheid voor 2,5 jaar.
Tijd om met Bruno Even, CEO van Airbus Helicopters, een overzicht te maken over gisteren, vandaag en de toekomst van de grootste helikopterbouwer ter wereld.
Hoogtepunten 2021
- 2021 is een keerpunt voor de helikopterindustrie. 2020 moet zowat het slechtste jaar ooit zijn geweest door de impact van de corona-pandemie op alle aspecten van de economie. Het zal nog 2 tot 3 jaar duren voor de volledige impact van corona verdwenen zal zijn.
- Financieel en commercieel was 2021 voor Airbus Helicopters een prima jaar waarbij we de meeste doelstellingen konden behalen of overtreffen.
- SAF (Sustainable Aviation Fuel) kwam pertinent op het voorplan en we konden snel schakelen waarbij we reeds in 2021 een H225 Super Puma op SAF konden doen vliegen (op één van de twee turbines) en deden ook een test met een HEMS-helikopter van ADAC. Al onze helikopters zijn intussen gecertificeerd om met een mix van 50% SAF te vliegen. Wij hebben een werkgroep met operatoren om zo snel mogelijk onze helikopters op 100% SAF te laten vliegen.
- De H125 en H145 waren de Airbus Helicopters toppers in zowel leveringen als nieuwe orders.
- Lancering van het HCare en HCare Classics programma om helikopters perfect in conditie te houden, de beschikbaarheid te verbeteren en langer in dienst te houden.
- Start van de FlightLab H130, om vandaag de technologie van morgen te testen.
Wat te verwachten van 2022?
- De certificatie van de Airbus H160 nieuwe generatie helikopter door de FAA
- De verdere ontwikkeling en roll-out van de H160M, de militaire versie van de H160 met het Franse leger
- De ontwikkeling van de H175 militaire 'M' versie
- Start van het militaire 'Tiger upgrade programma' voor Frankrijk en Spanje (en misschien Duitsland)
- Maidenvlucht van de Racer, deze future generation helikopters wordt nu in Marignane samengebouwd uit de sub-assemblages gebouwd door meer dan tien verschillende Europese partners (en met subsidies van de Europese Gemeenschap)
- De verdere ontwikkeling van de CityAirbus NextGen met een eerste vlucht in 2023 en certificatie in 2025
- Meer helikopters die met SAF zullen vliegen en alle Airbus helikopters zullen binnenkort op 100% SAF kunnen vliegen. Het is geen prioriteit voor Airbus Helicopters om een waterstof aangedreven helikopter te bouwen.
- Airbus Helicopters gaat op zijn elan door en zal een sterke groei en gelijkaardige tot betere resultaten boeken in 2022.
In onderstaande video kun je ook een interview volgen met Bruno Even, CEO Airbus Helicopters en met Romain Trapp, Head Airbus Helicopters North America.