Bezig met laden...

Logboek

Sikorsky in de problemen met nieuwe Trump-helikopter

Sikorsky in de problemen met nieuwe Trump-helikopter

Het Amerikaanse GAO (United States Government Accountability Office) heeft een review gedaan van alle grote legerprojecten die in ontwikkeling zijn. Een dergelijke review onderzoekt zowel de technische status, de timing als de financiële situatie van een project. Het totale budget van de 121 onderzochte projecten bedraagt maar eventjes $1.858 miljard of een slordige 1.644 miljard euro. 

Een van de onderzochte projecten is de ontwikkeling en de bouw van de nieuwe presidentiele helikopter, het project VH-92A. Een vloot van 23 nieuwe helikopters voor het transport van de Amerikaanse president, zijn vice-president en hun familie moet deze maand klaar zijn voor operationele testen en moet begin 2021 in zijn initiële capaciteit klaar zijn.

De Sikorsky VH-92A is een nieuwe helikopter die gebouwd is op basis van de bestaande Sikorsky S-92. Deze approach werd gekozen om de kost van het project en de timing beter te kunnen beheersen. Het vorig presidentieel helikopterproject, de VH-71, een AW-101 herontwikkeld door Leonardo, werd door de Amerikaanse Defensie stopgezet omwille van hoge budgetoverschrijdingen en grote vertragingen. Het VH-92A project startte in maart 2010, en kreeg een budget mee van $2,9 miljard.    

Tot op heden heeft Sikorsky zes VH-92A helikopters geproduceerd waarvan het vijf toestellen aan de US Navy heeft overgedragen. Maar Sikorsky kan een belangrijke eis van het Witte Huis niet voldoen. Bij elke testlanding in de tuin van het Witte Huis is er vrij belangrijke beschadiging van het gras van de  tuin. Warmte van de hulpmotor en / of uitlaat blijft het gazon onder bepaalde omstandigheden beschadigen.

Sikorsky werkt reeds 2 jaar aan dit probleem en de GAO merkt op dat eventuele structurele wijzigingen aan het ontwerp retroactief op de geleverde en reeds in productie zijnde helikopters moet worden doorgevoerd. Men denkt er intussen zelfs aan om de landingsplaats aan te passen, of het Witte Huis dit zal aanvaarden is nog de vraag. 

Er zijn ook problemen met de MCS software (mission communications system), een uniek systeem welke om veiligheidsredenen door de Amerikaanse regering in eigen beheer werd ontwikkeld. Een nieuwe sofwareversie zal tussen juni en september 2020 worden getest.       

Deze maand gaat het VH-92A-programma de fase in met de naam "Initial Operational Test and Evaluation" (IOT & E) op de Patuxent River-marinebasis in Maryland aan de oostkust van de Verenigde Staten. Deze testen duren tot eind september 2020. Als alles goed verloopt worden de eerste machines in januari 2021 in gebruik genomen en zullen dan drie tot zes maanden vertraging hebben. Het is twijfelachtig of tegen dan het probleem van de verbranding van het gazon van het Witte Huis opgelost zal zijn. 

Het goede nieuws is dat de GAO concludeert in haar tussentijds rapport dat het project $2,75 miljard zou kosten, 5% minder dan initieel begroot.  

Als de Sikorsky VH-92A klaar is zal de nieuwe helikoptervloot de VH-3D Seakings en de VH-60N White Hawks vervangen die reeds lang aan vervanging toe zijn. Het is het Marine Helicopter Squadron One (HMX-1) die deze helikopters met het roepnaam "Marine One" besturen.

Maar of Trump ooit met de nieuwe vloot zal vliegen is nog verre van zeker.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *