Sinds de Poolse regering in 2016 een order voor 50 Airbus Caracal helikopters annuleerde is de relatie tussen Airbus en Polen zwaar vertroebeld. Een juridische procedure van Polen tegen Airbus wegens onregelmatigheden en een juridische procedure van Airbus tegen Polen wegens de onrechtmatige annulatie van deze bestelling staan een normalisatie van de situatie nog steeds in de weg. Het is dan ook niet te verwonderen dat de Poolse autoriteiten bij nieuwe helikopterbestellingen zorgvuldig Airbus uit de boot laten vallen.
Toch is er een uitzondering op deze regel. De Poolse publieke medische helikopter urgentiedienst LPR is een fervente gebruiker van de Airbus H135 helikopters. LPR heeft niet minder dan 27 helikopters van het type in gebruik voor urgentie medische interventies. Polen is overigens een van de grootste gebruikers van Airbus H135 voor medische interventie's.
Maar nu koopt ook de Poolse grenswacht een Airbus H135 voor haar basis in Huwniki aan de grens met Oekraïne. Het toestel werd volledig uitgerust met de nieuwste zoeksystemen en werd aangekocht voor een totaal bedrag van 46,5 miljoen Zloty (=€10,7 miljoen). De vloot van de Poolse grenswacht bestaat naast de Airbus H135 ook uit helikopters van het type W-3 Sokol en Kania, beide uit de fabrieken van PZL Swidnik. PZL Swidnik is de Poolse vestiging van Leonardo helikopters.
Het is verwonderlijk dat Polen voor de Airbus helikopters kiest en niet in zee gaat met Leonardo of Sikorsky, die beiden een vrij belangrijke fabriek hebben in Polen en door de lokale politici van de regerende partij Recht en Rechtvaardigheid sterk worden ondersteund. Op termijn moeten ook de Sokol en Kania helikopters van de grenswacht worden vervangen en dan zou het maar meer dan normaal zijn dan de grenswacht daarvoor ook een beroep gaat doen op Airbus.
Of is er dan toch een lichte dooi in de relatie tussen Airbus en Polen in het zicht?