Het Britse Maritiem & Kustwacht agentschap heeft op 10 juni 2021 haar shortlist bekend gemaakt voor het grote geprivatiseerde SAR project 2e generatie (UKSAR2G) . Het is het contract voor de uitvoering van de helikopterdiensten van de Britse kustwacht gedurende 10 jaar na afloop van de eerste generatie in begin 2024.
Het UK SAR 2e generatieproject is opgedeeld in vier loten waarvoor de volgende aanbieders weerhouden zijn:
- Lot 1: standaard helikopters voor korte afstand SAR-operaties
- Bristow, EEA Helicopters (CHC) , Serco Limited
- Lot 2: helikopters met grotere capaciteit voor lange afstand SAR of waar meerdere slachtoffers moeten gered worden
- Bristow, EEA Helicopters (CHC), Serco Limited
- Lot 3: bemande en onbemande vliegtuigen voor snel zoeken, toezicht en detectie van vervuiling
- 2Excel Aviation, EEA Helicopters (CHC), Elbit UK, Serco Limited
- Lot 4: alle activiteiten van lot 1,2 en 3
- Airbus Helicopters UK (in partnerariaat met Draken Europe), Bristow, EEA Helicopters (CHC), Serco Limited
De Kustwacht verwacht dat ze het contract voor de verschillende loten eind september 2022 zal kunnen toekennen. De projectmanager van de Britse Kustwacht verwacht dat de kostprijs van deze aanbesteding lager zal liggen als de kostprijs van de huidige uitvoering door Bristow (£1,6 miljard).
Bristow, CHC en Airbus Helicopters/Draken waren verwachte spelers in deze aanbesteding. Serco Limited was niet direct een verwachte aanbieder.
Serco Limited is een bekend Britse outsourcing bedrijf dat reeds onderhoudsdiensten uitvoert aan de helikopters van het Britse leger maar heeft zelf geen helikopters noch bemanningen. Vermoedelijk zal Serco, ingeval deze het contract wint, de bestaande helikopters van Bristow overnemen (deze optie is voorzien in de aanbesteding) en de bestaande bemanningen een vervolgcontract aanbieden. Serco's CEO, Rupert Soames, kleinzoon van Sir Winston Churchill, is een bekende in middens van de regerende Britse Conservatieve Partij. Serco zal een te duchten outsider zijn in deze aanbesteding.
De komende maanden zal er veel worden gelobbyd om dit belangrijk contract binnen te halen. Nu de UK niet langer deel uitmaakt van de EU is het vrij om te bepalen welke de criteria zijn bij de toekenning van dit contract. Het is in de tender documentatie zeer duidelijk dat een maximale inbreng door en voor de UK economie een belangrijke factor zal zijn bij de eindbeslissing voor dit project; hier toont de Brexit duidelijk kleur.