Bezig met laden...

Logboek

Update: de Sikorsky S-97 Raider voor het US FARA programma

Update: de Sikorsky S-97 Raider voor het US FARA programma

Het is al weer een tijdje geleden dat we iets te weten zijn gekomen van de Sikorsky S-97 Raider. Onderstaande video is van een testvlucht op 25 Juni 2019 waarbij voor het eerst ook de pers was uitgenodigd. 

De nieuwe supersnelle hybride-helikopter is ondanks zijn constructie zeer manoeuvreerbaar wat absoluut noodzakelijk voor een helikopter. Het toestel moet naast sneller en verder kunnen vliegen ook behendig kunnen vliegen aan lage snelheden en op lage hoogtes. Sikorsky heeft deze demonstrator uitgekozen als haar voorstel voor de Amerikaanse FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). 

De S-97 Raider met haar huidige anti-vibratie software, heeft reeds snelheden bereikt van 215 knots. In vergelijking met de Apache AH-64 is dit nu reeds 30% sneller. Natuurlijk is deze snelheid direct afhankelijk van de propellor die achteraan voor de extra stuwkracht zorgt. De propellor, met aanpasbare snelheid, kan ook zorgen voor een quick stop van de S-97 Raider en heeft daardoor een positieve impact op de bestuurbaarheid van het toestel. Dat de S-97 Raider uitgerust is met een coaxiaal rotorsysteem maakt een staartrotor overbodig en geeft de propellor de nodige ruimte.   

De fly-by-wire besturing en bijhorende software maakt de besturing van de S-97 Raider makkelijker dan een helikopter met directe hydraulische besturing. In hover bijvoorbeeld maakt de helikopter zelf de kleine bijsturingen die nodig zijn om ter plaatse te blijven hangen. Zelfs een rukwind in hover wordt eenvoudig door de besturing weggewerkt zonder tussenkomst van de piloot.

Sikorsky heeft intussen het Matrix-project ontwikkeld. Dit project is een besturingsbox die in elke helikopter kan worden geplaatst en die elke helikopter autonoom kan laten vliegen, als OPV (Optionally Piloted Vehicle). Sikorsky zal deze Matrix technologie ook testen op de S-97 Raider. Als dit lukt zal Sikorsky beide technologieen (Raider en Matrix) in een nieuw toestel samenbrengen die de toekomstvisie van FARA kan realiseren.  

Naast het FARA programma denkt Sikorsky eraan om de toekomstige versie van de S-97 met Matrix voor te stellen voor het U.S Army Armed Aerial Scout programma.

De huidige versie van de S-97 Raider heeft ook model gestaan voor de ontwikkeling van de SB-1 Defiant die Sikorsky samen met Boeing heeft ontwikkeld voor het FVL (Future Vertical Lift)-programma, een $100 miljard kostend vervangingsprogramma voor de helikopters van het Amerikaans leger. 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *