Bezig met laden...

Logboek

Update over de EASA goedkeuring van de Robinson R66

Update over de EASA goedkeuring van de Robinson R66

Robinson Helicopter Co werkt kortsachtig voort aan een aantal openstaande punten met betrekking tot de goedkeuring van de R66 Turbine helikopter door de EASA in Europa.

Het belangrijkste struikelpunt blijft zoals bekend het ontwerp van de hydraulische servo voor de besturing. EASA onderzoekt nu een punt aangeduid als "Equivalent Level of Safety" waarbij Robinson duidelijk aangeeft dat de R66 - ingeval van hydraulische panne - op een veilige manier kan worden geland zonder de servo.

Om dit voldoende te kunnen bewijzen krijgt Robinson de mogelijkheid om de oplossing voor te stellen aan een panel van specialisten vooraleer EASA de finale beslissing gaat nemen. Robinson heeft na eigen proefvluchten met voldoende piloten de overtuiging dat ze alle vragen positief kunnen beantwoorden.

Intussen is Robinson ook met de FAA en de Canadese luchtvaartauthoriteiten aan de slag om de R66 in Canada te laten goedkeuren. Ook de Canadezen waren niet onder de indruk van de hydraulische servo en hadden de goedkeuring opgeschort. FAA zal nu een aantal vragen van de Canadese authoriteiten beantwoorden aan de hand van het Amerikaanse goedkeuringsdossier. Eenmaal dit achter de rug zou de goedkeuring binnen een paar maand een feit kunnen zijn.

Helispot.be sprakt met een piloot die de R66 zonder hydraulische servo heeft bestuurt en deze bevestigde ons dat dit "doenbaar" was. Hij vergeleek de besturing met de R44 zonder servo en begreep ook niet waarom de R44 wel en de R66 niet op basis hiervan kan worden goedgekeurd. Blijkbaar leeft bij een aantal mensen en vooral bij Robinson het gevoel dat Eurocopter achter de schermen vrij veel invloed heeft bij EASA.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *