De Russische Defensie heeft belangrijke investeringen vrijgemaakt voor de marine luchtvaart. In het plan voor de toekomst van de marine luchtvaart staan investeringen in het moderniseren van de Ka-27 marine helikopter en de ontwikkeling van een nieuwe marinehelikopter als opvolger van de Ka-27.
De Ka-27 werd origineel in 1960 ontwikkeld en is dringend aan een update toe. De Marine heeft ook nood aan een zwaardere marine helikopter om de twee geplande helikopter vliegdekschepen te bevolken.
Wat er intussen moet gebeuren met het project Minoga is niet duidelijk. De Russische MoD (Ministry of Defence) kondigde twee jaar geleden een nieuwe marinehelikopter aan onder de naam Minoga maar sindsdien is het project blijkbaar in het slop gevallen.
Het eerste helikopter-vliegdekschip van de Russische Marine komt in 2024 in de vaart en tegen dan zal het MoD wel extra marine helikopters nodig hebben. Voorlopig koopt de MoD de bestaande Ka-27 en Ka-29 maar deze voldoen niet meer aan de eisen van de moderne marine. Daarom de opdracht aan Russian Helicopters om een nieuwe marine-helikopter te bouwen.
Naast de marine-helikopters heeft het Russische leger ook orders geplaatst voor een compleet nieuwe aanvalshelikopter. Het zou een 'high-speed' helikopter worden die een snelheid van meer dan 400 km/u (216 kts) zou kunnen halen. Het nieuwe toestel zou gebaseerd zijn op de bestaande Mi-24 aanvalshelikopter. Volgens ingewijden zou de nieuwe helikopter uitgerust worden met een gans nieuw rotor systeem dat door Russian Helicopter nog moet worden gepatenteerd. Dit nieuw rotorsysteem zou dus snelheden mogelijk maken van meer dan 400 km/u.
De nieuwe aanvalshelikopter zou uitgerust zijn met twee 3.000 shp VC-2500M turbines; deze zijn de vervanging voor de turbines uit Oekraine, die onder het Russische boycot vallen. Het enige minpunt aan deze nieuwe aanvalshelikopter zou het overdreven verbruik zijn.
Wordt ongetwijfeld vervolgd!