EHang werkt tegelijk op verschillende pistes om haar AAV (autonomous aerial vehicle of drone) oplossingen voor te stellen aan operatoren, gebruikers en overheden. Het doet dit niet alleen in thuisland China maar wereldwijd en heeft haar beursintroductie en notering op Wall Street om globale bekendheid te krijgen.
Ook in Europa is EHang actief. Reeds in 2018 was er een demo van de Ehang 216 in de Ajax Arena in Amsterdam. Maar nu gaat EHang nog een stukje verder. Op 14 augustus maakte EHang bekend dat het een partnerariaat heeft gesloten met de Linz AG en FACC om testvluchten op te zetten in de derde grootste stad van Oostenrijk.
Chief Marketing Officer of EHang Europe Andreas Perotti bevestigde dat EHang is blij met deze overeenkomst maar gaf geen tijdslijn wanneer de eerste testvluchten zullen gebeuren. Ook Lintz kreunt onder het stadverkeer en zoekt oplossingen die de luchtvervuiling tegen gaan. Urban Air Mobility, is de nieuwe oplossing voor stadtaxi's en het transporteren van goederen in of tussen nabijgelegen steden die snel en simpel is en tegelijkertijd geen CO² uitstoot en geen lawaaihinder veroorzaakt.
EHang kan in deze context rekenen op de lokale ervaring en steun van LINZ AG en FACC. FACC is een bekende Oostenrijkse luchtvaartonderneming die componenten en systemen voor vliegtuigen maakt. FACC is ook sterk geïnteresseerd in de nieuwe mobiliteit die EHang aanbrengt. LINZ AG is de gemeentelijke holding voor energie, telecommunicatie, gemeentelijke diensten en publiek transport.
In Lintz is een stabiele 5G infrastructuur beschikbaar van Linz AG die maakt dat de EHang 216 gedurende zijn vluchten kan rekenen op real time data-uitwisseling en info voor precisie navigatie gedurende de vlucht, het opstijgen en de landing.
Het consortium zal eerste de stad Linz in kaart brengen om een testparcours uit te tekenen over onbemand gebied. In 2021 zal de nodige infrastructuur worden gebouwd (de vertiports of stations) en nadien zullen dan de testvluchten starten.
Hoewel de techniek er compleet klaar voor is zal men met de praktijktesten in en rond de stad nauwkeurig bestuderen hoe dit kan worden ingepast in de urbanisatie en in het publiek transportnetwerk. Minstens even belangrijk is de vraag hoe het publiek dergelijke taxi's zal accepteren.
EHang kijkt duidelijk verder dan het ontwikkelen van een onbemande of bemande drone. Het heeft begrepen dat alleen oplossingen en bruikbare toepassingen zullen zorgen voor de verkoop van toestellen.
Aftellen tot 2022 en dan kunnen we Linz bezoeken om de toepassingen te gaan bekijken...