Airbus Helicopters heeft de ontwikkeling gelanceerd van een Instrument Flight Rules (IFR)-mogelijkheid voor de H125 in samenwerking met Genesys Aerosystems.
De nieuwe H125 IFR zal in de tweede helft van 2024 beschikbaar zal zijn vanaf de eindassemblagelijn van Airbus Helicopters in het Amerikaanse Columbus, Mississippi. De aanpassingen zullen bestaan uit een verbeterde cockpit van Genesys met twee IDU-680 EFIS displays, VHF NAV/COM digitale radio, een Genesys IFR autopilot, redundant ADAHRS-systeem en dubbele GPS/FMS, en redundante hydraulische en elektrische systemen.
“Deze nieuwe IFR-functie zal de missiemogelijkheden van de H125 helikopter onder alle weersomstandigheden uitbreiden, met name voor kritieke missies zoals politie, medische hulpdiensten en geavanceerde training - alle missies waar wereldwijd veel vraag naar is. ”, zegt Jérome Ronssin, Head of Light Helicopters Program bij Airbus Helicopters.
Airbus Helicopters richt zich op certificering door de FAA, in de tweede helft van 2024, met de eerste leveringen tegen het einde van dat jaar.
Vandaag vliegen bijna 4.200 helikopters uit de H125-familie de wereld rond in de meest veeleisende omstandigheden. De H125 is de absolute marktleider in de categorie professionele éénmotorige turbinehelikopters, waarin hij in 2022 een marktaandeel behaalde van 63%. Vorig jaar werden 161 H125-helikopters besteld, waarvan 39 in Noord-Amerika, een verkooprecord voor het afgelopen decennium.