Oostende is een opleiding in de luchtvaarttechniek rijker. Het nieuwe project werd gisteren door Oostendse B2B-helikopteroperator NHV en zijn partners voorgesteld aan de ruim vertegenwoordigde luchtvaartindustrie tijdens een coronaproof lanceringsevent in het unieke kader van de VLOC (Vlaams Luchtvaart Opleidings Centrum). Ook Oostends burgemeester, Bart Tommelein, kwam zijn steun toezeggen aan dit project.
Ruim een jaar geleden opende NHV al een nieuwe MRO (maintenance, repair & overhaul) hangar op de Luchthaven van Oostende (zie foto hiernaast) nadat het z’n onderhoudsactiviteiten gevoelig zag toenemen in de laatste jaren. Daarbij stelde het bedrijf vast dat de instroom aan geschoolde technici de vraag niet kon volgen. Steeds vaker moest NHV daarom beroep doen op buitenlandse werkkrachten.
Bovendien bevonden alle opleidingsfaciliteiten zich in het buitenland wat hoge kosten met zich meebracht. Zo ontstond het idee om zelf een lokaal opleidingsplatform op te zetten. Daarbinnen zullen 2 types training worden aangeboden:
- een omscholingstraject / basiscursus waarbij vliegtuigtechnici helikoptertechnieken aangeleerd krijgen (B1.3 en B2)
- een type rating specialisatiecursussen op de Airbus H145D2/D3, Airbus H175, Airbus AS365N3 en Leonardo AW139 helikopters.
NHV werkt hiervoor nauw samen met Aircraft Maintenance College 66 en de lokale luchtvaartschool Petrus & Paulus West. De partners hebben ook een
overeenkomst met het VLOC (= Vlaams Luchtvaart OpleidingsCentrum) voor het gebruik van hun gebouwen en praktijkomgeving. Dit is een unieke en nooit eerder geziene samenwerking tussen luchtvaartindustrie en -onderwijs.
Net door hun krachten te bundelen binnen één EASA Part 147 (*) opleidingsorganisatie, kunnen de partners het volledige opleidingspakket leveren: van theoretische en praktische trainingen, over het afnemen van examens, tot het uitreiken van certificaten aan studenten die het proces succesvol doorlopen.
“Ondanks de extra uitdagingen die Covid-19 met zich heeft meegebracht, is investeren in de toekomst nog nooit zo belangrijk geweest. Dit opleidingstraject laat ons toe onze eigen technici bij te scholen, maar we kijken er ook naar uit om technici van andere operators en zelfs pas afgestudeerde studenten op te leiden ‘’, zegt Thomas Hütsch, Chief Operational Officer van NHV.
“We zijn trots om zo de volgende generatie luchtvaarttechnici klaar te stomen voor onze uitdagende sector”, vult Part 147 Training Manager Frédéric Matton aan. “We kennen de behoeften van de luchtvaartindustrie als geen ander. We willen daarom niet enkel praktische vaardigheden overbrengen, maar studenten ook inspireren met onze passie voor luchtvaart.”
Later dit jaar plant NHV ook extra trainingslocaties in Aberdeen en Norwich (UK) in gebruik te nemen. Daarnaast maken de partners maximaal gebruik van ‘e-learning’, wat de kosten, tijdverlies en milieu-impact door reizen aanzienlijk vermindert.
Zo worden de opleidingen ook goed toegankelijk voor professionals die hun huidige baan willen combineren met een bijscholing. De eerste studenten beginnen in het najaar van 2021 aan hun opleiding
(*) EASA Part 147 is een Europese certificatie voor een organisatie voor training in luchtvaartonderhoudswerkzaamheden. Een dergelijke organisatie kan zowel basiscursussen als type ratings (voor specifieke toestellen) voor Part 66 luchtvaarttechnici opnemen in zijn programma. Een EASA Part 147 organisatie kan technici afleveren die in alle landen van de Europese Unie mogen werken.