Gisteren publiceerde Airbus zijn resultaten over het jaar 2019 en we kregen ook een pak informatie hoe Airbus Helicopters het in 2019 gedaan heeft.
Even de cijfers in vergelijking met vorig jaar:
2018 | 2019 | Verschil | |
Omzet in miljard euro | 5,934 | 6,0 | +1% |
# geleverde helikopters | 356 | 332 | -7% |
Orders in miljard euro | 6,34 | 7,18 | +13% |
# bestelde helikopters | 381 | 310 | -19% |
De omzet in 2019 is voor 57% gerealiseerd met de productie en verkoop van helikopters terwijl de overige 43% gerealiseerd werd met service. De business is voor 55% afkomstig van militaire klanten en voor 45% van civiele en paraciviele klanten.
Airbus Helicopters rapporteerde een EBIT (earnings before interest & tax) van €414 miljoen, 13% meer dan in 2018. Het orderboek van Airbus Helicopters bedraagt op het einde van 2019 niet minder dan €16,6 miljard een stijging van 11% tegenover eind 2018.
Hieronder een overzicht van de helikopterorders die Airbus Helicopters in 2019 kon binnenhalen in vergelijking met 2018.
Type | 2018 | 2019 | Verschil |
H125 | 162 | 130 | -20% |
H130 | 33 | 38 | +15% |
H135 | 27 | 41 | +52% |
H145 | 121 | 91 | -25% |
Dauphin familie | 5 | 3 | -40% |
H160 | 15 | 10 | -33% |
H175 | 4 | 4 | = |
Super Puma familie | 17 | 29 | +70% |
NH90 | 29 | 23 | -20% |
Toch een paar opmerkelijke vaststellingen:
- De Super Puma is in tegenstelling tot wat we allen dachten verre van dood en doet het opmerkelijk goed in 2019. In 2019 werd de 1.000ste Super Puma uitgeleverd.
- De H175 blijft ter plaatse trappelen en verloor in 2019 ook de 22 orders van Bristow. Dit is ver onder de verwachtingen voor dit relatief nieuw toestel.
- Ondanks de nieuwe versie met 5 rotorbladen daalt de verkoop van de H145 met 25%. Opmerkelijk dan weer de groei van de H135 met 13 orders meer dan in 2018.
Airbus heeft ook zijn marktaandeel berekend in de markt van de civiele en para-civiele turbinehelikopters (meer dan 5 zetels):
Marktaandeel van: | 2018 | 2019 |
Airbus Helicopters | 54% | 54% |
Leonardo Helicopters | 21% | 23% |
Russian Helicopters | 10% | 8% |
Sikorsky | 1% | 1% |
andere | 2% | 2% |
Al bij al een stevig resultaat in een markt die zeker voor de turbinehelikopters, waarin Airbus Helicopters opereert, nog niet is bekomen van de crisis in de offshore olie- en gasindustrie.
Met een stevig orderboek van €16,6 miljard kan Airbus Helicopters 2020 alvast positief tegemoet zien. Een algehele heropflakkering van de professionele helikoptermarkt is echter nog niet voor 2020, daarvoor staan nog teveel helikopters werkloos aan de grond. Voor 2020 ziet Airbus Helicopters CEO, Bruno Even, ook de certificatie van de H160 (in de komende weken) en de H145 / 5 blades in de loop van het jaar.