Bezig met laden...

Logboek

Bell hoopt op een certificatie van haar 525 dit jaar

Bell hoopt op een certificatie van haar 525 dit jaar

In een onderhoud met de gespecialiseerde pers, vorige maand, verklaarde Bell Helicopters CEO, Mitch Snyder, dat hij de certificatie van de Bell 525 in het vooruitzicht stelt en dat 2022 hét jaar moet worden. 

Nu is het na 10 jaar en vele aankondigingen stilaan tijd dat deze super-medium bi-turbine helikopter zijn certificatie kan waarmaken. Het is wel zo dat de Bell 525 de allereerste 'fly-by-wire" burgerhelikopter zal zijn die door de FAA (en later door de EASA) zal worden goedgekeurd. De Bell 525 is een 'clean sheet' helikopter die nogal wat nieuwigheden heeft die nooit eerder door de FAA zijn gecertificeerd. De dodelijk crash met het prototype van de Bell 525 Relenthless heeft er natuurlijk toe bijgedragen dat de FAA en ook Bell extra op hun hoede zijn en geen fouten willen maken.

Bell geeft geen info waarom de certificatie nu nog vertraagd is (want Bell was ervan overtuigd om de certificatie voor eind 2021 te bekomen) maar blijkbaar zouden enkele vliegtesten en testrapporten nog moeten worden afgewerkt. Ook de FAA heeft nog wat werk te doen vooraleer het finale certificaat kan worden afgeleverd. 

Intussen is Bell nu in parallel met de typecertificatie ook begonnen met de vliegtesten voor het verkrijgen van een additioneel certificaat voor het vliegen in sneeuw- en ijsomstandigheden. 

Met wat geluk zal Bell tegen de zomer zijn certificaat voor de Bell 525 maar dan komt de volgende opdracht: het toestel aan de man brengen. Het toestel was bedacht om het verschil te maken in de olie- en gasindustrie. Nu is deze markt reeds enkele jaren onder druk en heeft Bell reeds ingezien dat ze het toestel ook in andere markten moet positioneren. Zo gaat Bell het toestel nu ook voorstellen in een HEMS, een VIP en een militaire / politionele uitvoering.   

Maar intussen is het wel nog even wachten op de certificatie, wij blijven dit opvolgen!

Foto © Bell Helicopters

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *