Bezig met laden...

Logboek

Helihaven Eemshaven doorn in het oog van Den Helder Airport

Helihaven Eemshaven doorn in het oog van Den Helder Airport

Komt er nu een tweede helihaven in Noord-Nederland? Groningen Seaports werkt aan de vestiging van een helikopter start- en landingsplaats in de directe nabijheid van de Eemshaven. Deze start- en landingsplaats dient ter ondersteuning van de offshore windindustrie, want voor de bouw en het onderhoud van offshore windparken zijn transporten per helikopter noodzakelijk.

Eén van de belangrijkste economische pijlers van de Eemsdelta is de offshore windindustrie. De ontwikkeling van offshore windparken op het Nederlandse en Duitse deel van de Noordzee draagt niet alleen bij aan de duurzame ambities van beide landen, maar zorgt ook voor werkgelegenheid en investeringen in de Eemsdelta. De start- en landingsplaats is primair gericht op het faciliteren van helikoptervluchten ten behoeve van de offshore windindustrie. Ook kan de helikopterhaven gebruikt worden voor ambulance- en traumavluchten en en ook voor beloodsing van schepen. De combinatie van schepen en helikopters voor het onderhoud en bevoorraden van de windmolens is een noodzaak om deze industrie in het Noorden van Nederland te houden en niet het risico te lopen dat de windmolens vanuit Noord-Duitsland worden bevoorraad.  

Den Helder is momenteel de enige grote helikopter start- en landingsplaats in Noord-Nederland en is tegen de realisatie van een nieuwe luchthaven. De helihaven van Den Helder heeft al last van de lage olieprijs en denkt in de toekomst minder werk te hebben. Door de start van een nieuwe helihaven in de Eemshaven zal de hoeveelheid werk alleen nog maar teruglopen in Den Helder denken ze daar. Alleen al in 2016 voorziet Den Helder een daling van 20% in helikoptertraffiek.

Afgelopen week werd door de directie van Den Helder Airport gereageerd om alsnog zijn monopoliepositie als enige helihaven in de regio niet te verliezen. Dat Den Helder zo'n 7 à 10 minuten vliegen verder verwijderd is van de windmolenparken werd als niet relevant van de hand gewezen. Het is duidelijk dat de uitbaters van de windmolenparken wel degelijk rekening zullen houden met de vlieguren van de dure bi-turbine helikopters. Daarnaast zullen ook de start- en landingskosten in aanmerking worden genomen en bronnen die liever anoniem wilden blijven beklaagden zich over de hoge kosten op Den Helder Airport.

Duidelijk een artikel onder de noemer...wordt vervolgd!

   

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *