Bezig met laden...

Logboek

Provincie Noord Brabant gaat in op bezwaren van de natuurorganisaties

Provincie Noord Brabant gaat in op bezwaren van de natuurorganisaties

Na klachten van natuurorganisatie's heeft de Provincie Noord-Brabant een besluit gemaakt dat deels ingaat op hun eisen en bezwaren. 

De Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant hebben voor helikopters een bufferzone van 1000 meter tot Natura 2000- en stiltegebieden ingesteld. Binnen deze zone mag niet worden opgestegen of geland tenzij de aanvrager kan aantonen dat aan de gestelde geluidsnormering wordt voldaan.

Daarnaast wordt de specifieke ontheffing ten behoeve van helikopterrondvluchten bij evenementen gelimiteerd in het aantal toegestane vluchten en dagen voor de vluchten. Hiermee kan gerichter worden gestuurd om geluidsoverlast tegen te gaan. Zo mogen tijdens evenementen in Brabant helikopters nog maar vijftig keer hun rondjes vliegen over het feestterrein. En hoe lang een festival desnoods ook duurt, er mag voortaan maar één dag met helikopters worden gevlogen. Tot nu toe was er geen grens aan de hoeveelheid starts en landingen, maar nu is het genoeg, aldus het provinciebestuur.

Gedeputeerde Staten hebben zich daarbij laten leiden door een brief uit April 2018 van de Brabantse Milieu Federatie BMF. Die vroeg begin dit jaar aandacht voor ‘het grote aantal ontheffingen voor recreatieve helikoptervluchten bij natuurgebieden’, zoals de Kampinase Heide, Drunense Duinen en De Utrecht en vroeg voor een aanscherping van het ‘huidige, veel te soepele beleid’.

De brief blonk wel uit door het ontbreken van cijfers die het standpunt kracht bij zetten. De initiatiefnemers wilden specifiek de "pleziervluchten" treffen en we zouden graag cijfers van deze 'overlast' toetsen met de cijfers uit ons Helispotter systeem. Dat eigenaars van private toestellen 'teveel' ontheffingen vragen om niet vanop vliegvelden te moeten opstijgen is ook een loopje nemen met de waarheid. 

Volgens de provincie valt het met de klachten over helikopteroverlast nogal mee. Toch was de kritiek van de BMF genoeg reden om de regels en beperkingen op te leggen. De medische helikopters van de ANWB en de militaire helikopters, zoals Apaches, NH-90, Cougars en Chinooks zijn niet onderworpen aan deze nieuwe beperkingen. 

Gelukkig heeft de provincie geen bevoegdheid over het vliegen van de helikopters over de Provincie. Dat is en blijft een bevoegdheid van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat.

Het blijft een schrijnend verhaal dat er telkens weer actiegroepen - met succes - het kunnen opnemen 'tegen de helikopter' en dat er helemaal geen lobby is die weerwerk kan geven. Het is dan makkelijk om zowel publieke opinie en dan de politiek te overtuigen van zijn grote gelijk. 

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *