Bezig met laden...

Logboek

Nieuws uit de Benelux helikoptervloot (deel 2)

Nieuws uit de Benelux helikoptervloot (deel 2)

Heliair krijgt nieuwe bi-turbine Airbus Ecureuil met registratie PH-OLA

Heliair krijgt een nieuwe Airbus AS355NP, de krachtigste twee-motorige variant uit de Airbus Ecureuil-familie. Deze helikopter is afkomstig uit Spanje waar het actief was met registratie EC-LHE eerst als gele TV-helikopter en brandweerhelikopter en dan de laatste jaren ook als blauwe politiehelikopter voor de Catalaanse Mossos d'Esquadra, de autonome politie in Catalonië. (foto Pavel Sveton onder licentie) 

Deze knappe Airbus Ecureuil AS355NP bi-turbine werd op 13 december 2024 in het Nederlands register ingeschreven als PH-OLA voor Heliair en zal daar de andere Airbus AS355 Ecueruil vervoegen die Heliair in het Nederlands register inschreef als PH-BWS.    

Naast deze twee bi-turbine Airbus Ecureuils heeft Heliair ook een mono-turbine Airbus Ecureuil in dienst, de AS350 B3 met registratie PH-AAI.  

 

Robinson R44 met registratie OO-HDC wordt de vervanger van de OO-SAF bij HDC

Nu de Robinson R44 Raven II met registratie OO-SAF door eigenaar Heli-Support werd verkocht aan het Luikse Heli & Co, moest helikopterschool Helicoptères de Camargue (HDC) met thuisbasis te Montpellier / Camargues (Frankrijk) op zoek naar een nieuwe helikopter. 

En toeval bij toeval, Heli-Support had net de Robinson R44 Raven II met registratie OO-HDC ingeschreven in het Belgische register. Het toestel uit 2007 was van juni 2010 tot augustus 2013 actief in de Benelux als OO-XSS. Het werd dan ingeschreven in het Amerikaans register als N69WY maar bleef actief in Europa. (foto © Jef Pets - met onze dank)

In november van vorig jaar werd het uitgeschreven in het Amerikaans register en werd het op 5 december 2024 ingeschreven in het Belgisch register als OO-HDC. Het doet intussen als OO-HDC dienst bij HDC... waar we op 11 januari 2025 het toestel actief zagen rond de luchthaven van Montpellier / Camargues.

 

Heli Holland krijgt tweede Airbus H175

Heli Holland uit Emmer-Compascuum (NL) krijgt een tweede Airbus H175. Het stond in de sterren geschreven dat HeliHolland zijn vloot zou uitbreiden met een Airbus H175 toen deze enige tijd geleden een vacature uitschreef voor een Airbus H175 technieker, 'wegens uitbreiding van de vloot'.

De nieuwe Airbus H175 van Heli Holland, bouwjaar 2019, komt uit Mexico waar het sinds nieuwe actief was bij Pegaso Air Transport met registratie XA-EZM. In 2022 werd de H175 met registratie XA-EZM beschadigd bij een 'brown out' landing waarbij de piloot het zicht over de landingsplaats verloor en de hoofdrotorbladen de grond raakten en zwaar beschadigd raakten.  (foto als XA-EZM uit het ongevalsrapport)

Einde november 2024 werd de helikopter uitgeschreven uit het Mexicaans register en werd het per schip vanuit Mexico naar Antwerpen getransporteerd. 

Eenmaal in Nederland kreeg de Airbus H175 de registratie PH-SSF in de vloot van Heli Holland. Heli Holland heeft reeds een H175 in de vloot, namelijk de PH-OSF. Ook dit toestel heeft een verleden in Mexico waar het ooit dienst deed als XA-ZTC.

 

Reservaties in het Belgisch luchtvaartregister

  • op 11 december 2024 werd de registratie OO-OIL gereserveerd voor de firma VDC-Invest te Zonnebeke. De registratie is voorzien voor een fabrieksnieuwe Bell 407GXi die in de komende weken zal worden geleverd. Deze helikopter gaat fungeren als vervanger van de Airbus Helicopters H125 met registratie OO-VHA, die VDC-Invest recentelijk heeft verkocht.  
  • op 24 december 2024 werd de registratie OO-WTF gereserveerd door ATB nv, Wevelgem voor een Bell 505 JetRanger. De levering van dit toestel is voorzien eind 2025 of begin 2026. 

 

Allereerste Nederlandse Robinson R66 met registratie PH-HCE verlaat European Heli Center 

De allereerste in Nederland geregistreerde Robinson turbinehelikopter R66 met registratie PH-HCE verlaat EHC en het Nederlands register. Het toestel uit bouwjaar 2015 werd op 2 augustus 2015 in het Nederlands register ingeschreven als PH-HCE voor het toenmalige HeliCentre op Lelystad. Het toestel was zeer actief onder andere bij de opleiding van helikopterpiloten voor het DHC (Defensie Helikopter Commando) van de Nederlandse Luchtmacht. (foto © Tom Buysse - met onze dank)

Op 27 april 2024 was het toestel einde latijn en moest het een grote revisie krijgen. Het werd intussen vervangen door de Robinson R66 met registratie F-HVLD. Maar na enige overwegingen kreeg het toestel geen revisie en werd het in augustus 2024 te koop aangeboden bij AvBuyer voor € 300.000. Het heeft bij HeliCentre 1995 vlieguren gemaakt. 

Op 20 december 2024 werd het toestel uitgeschreven uit het Nederlands register. Het was de allereerste R66 en intussen ook de laatste R66 in het Nederlands luchtvaartregister. Het toestel werd het op 30 december 2024 ingeschreven in het Amerikaans register als N323TH voor November Alpha LLC uit Wilmington, VS.      

 

Robinson R44 met registratie PH-MID terug klaar om te vliegen

De Robinson R44 Raven II met registratie PH-MID van het bedrijf Ido Smit is terug klaar om te vliegen. Het toestel uit bouwjaar 2006 kreeg in de periode 2018/2022 een 12-jaars revisie bij ATB te Wevelgem en vloog nadien een paar keer tot het op 15 februari 2023 de laatste keer van Wevelgem (B) naar Doetinchem vloog.

Na het vervallen het luchtwaardigheidsbewijs kwam het toestel, op een onbekende datum via de weg terug naar Wevelgem voor hernieuwing van zijn luchtwaardigheidsbewijs. Na de hernieuwing van het luchtwaardigheidsbewijs werd het tot op heden echter nog niet opgehaald. De eigenaar plant om er in de loop van komende zomer terug mee te gaan vliegen. Intussen blijft de helikopter verder gestald staan in de A.T.B. loods te Wevelgem.

 

Robinson R44 Raven II uit Tsjechië wordt PH-EKE bij Rotor & Wing

Zoals we in de december editie van 'Nieuws uit de Benelux helikoptervloot' schreven stond de R44 met Tsjechische registratie OK-WYZ sinds 2 november 2024 op Lelystad in de hangar bij Rotor & Wing. Eigenaar Diagoge s.r.o. verkocht deze R44 Raven II met als speciale uitrusting een Genesys HeliSAS autopilot uiteindelijk aan het Nederlandse E-Missie BV.

Het toestel werd op 2 december 2024 uitgeschreven uit het Tsjechische luchtvaartregister en op 3 januari 2025 in het Nederlands register ingeschreven als PH-EKE. Het toestel krijgt zijn basis bij Rotor & Wing op Lelystad (NL). 

Op 9 en 11 december vloog de R44 voor het eerst als PH-EKE vanop Lelystad. (foto © AirOnline.nl met dank aan Berend Jan Floor)   

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *