Bezig met laden...

Logboek

ALERT: Ook Bell Nexus eVTOL ontwikkeling 'tijdelijk' stopgezet

ALERT: Ook Bell Nexus eVTOL ontwikkeling 'tijdelijk' stopgezet

De ontwikkeling van de Bell Nexus is op minst gezegd een moeilijk hindernissenparcours. In januari 2019 lanceerde Bell de eerste versie van haar Nexus eVTOL op de CES (Consumer Electronic Show) in Las Vegas. Een hybride elektrische VTOL aangedreven door zes beweegbare luchtschroeven (= ventilatoren), een toestel die volgens Bell de stedelijke taxi herdefinieerde en kon vervangen.

In januari 2020 stelde Bell reeds een upgrade voor, de Nexus 4EX, de nieuwste versie van de luchttaxi. Een volledig elektrische versie in plaats van hybride en slechts met 4 rotoren in plaats van 6 moet de Bell Nexus 4EX efficiënter laten vliegen. Bell verwacht een certificatietoestel in 2023 en de certificatie niet voor 2025, waarna de eerste toestellen in de tweede helft van dit decennium zouden worden uitgeleverd.

In het najaar van 2021 maakte de mockup van de Bell Nexus deel uit van de tentoonstelling 'Futures' van het Smithsonian Institution's Arts and Industries Building (AIB) in Washington, DC, naar aanleiding van de 175e verjaardag van Smithsonian. En velen vreesden dat dit het einde was van het Nexus-programma omdat het bijna 20 maanden ijzig stil was geweest rond de Nexus 4EX eVTOL.

In september 2022 verhuisde Textron, moedermaatschappij van Bell, de Nexus 4EX en de Nexus 6HX, de laatste ontwikkelingen van de eVTOL, alsmede het ganse Nexus team naar een ander Textron bedrijf: eAviation. Dit bedrijf heeft ook Pipestrel, die elektrische vliegtuigen bouwt, onder zijn vleugels. En in september 2023 krijgt het Nexus programma een nieuwe impuls met een nieuwe CEO bij Textron eAviation, Kriya Shortt.

Groot nieuws eind juni 2024 als Textron eAviation de nieuwe Nexus 2024 (zie foto boven) toont met de aankondiging van een maidenvlucht in 2025. De Nexus 2024 is een gans nieuwe versie die helemaal niet meer lijkt op de Bell Nexus.

We zijn intussen een jaar verder, zonder maidenvlucht, maar met de aankondiging dat Textron eAviation het Nexus programma 'tijdelijk' stopzet en het Nexus team inzet op ander prioriteiten.

Op de voorbije Paris Airshow 2025 op Le Bourget toonde Textron eAviation de Nuuva V300 van Pipestrel die 300 kg (of 4 passagiers) kan vervoeren als de Nexus maar wel drie keer verder kan vliegen, zowat 550 km. Het hybride-elektrische toestel maakte in januari 2025 met succes zijn maidenvluchten en heeft nu de Nexus naar de reservebank verdrongen.

Net zoals Airbus met de CityAirbus verklaart Textron eAviation CEO Kriya Shortt, het stilleggen van het Nexus-programma door de beperkte radius van de batterijentechnologie. 

De Nexus is dood, leve de Nuuva!  

Foto's © Textron eAviation

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *