Bezig met laden...

Logboek

RotorWay (nu Rotor X) gaat ook de eVTOL toer op

RotorWay (nu Rotor X) gaat ook de eVTOL toer op

Rotorway is bij alle helikopterkenners bekend als de specialist van de zelfbouwhelikopters. Het bedrijf verkocht in de afgelopen jaren zowat 2.500 kist over de ganse wereld. In België was dealer Delcopa destijds actief met Rotorway helikopters en werden een 4-tal toestellen ingeschreven van het type A600 Talon

In 2014 werd Rotorway, door eigenaar Cobb International INc., verkocht aan twee Chinese zakenmensen. Mr. Baishou Chen en Mr. Zhifeng Zheng waren reeds sinds drie jaar de RotorWay dealers in China en deelden de passie voor de RotorWay Helicopters. Ze waren vastbesloten om de 47 jaar oude traditie van de RotorWay kit-helikopters verder te zetten. Het bedrijf bleef gevestigd in Chandler,  Arizona (US) op het Stellar Airpark waar Rotorway sinds 1993 gevestigd was.

Maar 6 jaar later, in januari 2021 kwam 'Rotorway International Helicopter Manufacturing factory' terug in Amerikaanse handen. De firma Rotor X Aircraft heeft de fabriek in Chandler gekocht. Dit bedrijf heeft ook de sleutelfiguren van de Rotorway in dienst genomen. Op basis van de vroegere RotorWay A600 Talon biedt het bedrijf nu de Rotor X Phoenix AX600 Turbo aan. Deze zelfbouw kit kun je normaal aankopen voor net geen $108.500.

Maar Rotor X Aircraft Manufacturing zoals Rotorway nu noemt wil ook inspelen op de eVTOL evolutie en heeft aangekondigd dat ze met de 'RXe Transporter' een eVTOL in de markt wil zetten die, en we citeren letterlijk: " the RX eTransporter will be the world's most efficient and cost-effective helicopter for civilian use." 

De RXe Transporter is uniek onder de eVTOL luchttaxis. In plaats van een grote vleugel om de eVTOL na het opstijgen meer efficiënt te maken gebruikt de RXe Transporter een kleinere vleugel om de natuurlijke lift van de helikopter te verbeteren. Door het gebruik van vier rotors heeft de eVTOL ook geen staartrotor nodig. 

Partner bedrijf AT (Advanced Tactics Inc) is reeds meer dan 10 jaar met de ontwikkeling van de RXe technologie bezig. AT heeft veel ervaring met zware multirotor toestellen. In 2014 vloog haar 8-motors Black Knight Transformer met een bruto gewicht van 2041 kg.

Rotor X en AT werken samen om de RXe Transporter in de zomer van 2022, na een luchtwaardigheidstest door de FAA, in Alaska als een 'experimental' te testen. Deze testen zouden vooral in de mijnbouw worden uitgevoerd. FAA certificatie van de RXe Transporter zou dan in 2024 gebeuren.

Specificatie van de 'all-electric RX eTransporter':

  • Max Air Speed: Over 160 mph TAS (10,000 ft)
  • High Speed Cruise: 140 mph TAS (10,000 ft)
  • Empty Weight: 6,400 lb. (including batteries)
  • Max Takeoff Weight: 8,000 lb.
  • Max Payload (passengers, or cargo): 1,600 lb.
  • HOGE: Over 20,000 ft
  • Range: Over 200 nm with 1,600 lbs. of payload.
  • Ceiling: Over 25,000 feet
  • Passengers: 1 Pilot, 5 Passengers (FAA Experimental Rated, 1 pilot & 6 passengers when fully certified)
  • Max endurance: Over 1.5 hours
  • Max Range: Up to 200 nm  

Daarnaast zal Rotor X ook een RX Transporter bouwen met conventionele brandstof.

Lees hier het verrassende bericht van Rotor X en de beschrijving van het RXe Transporter project

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *